Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Stora skärmar, stora pengar. Är en annonsplats för 18 miljoner utomhusreklamens framtid?

2014-11-19 Daniel Kjellsson

Annonsering utomhus – på bussar, vid busshållplatser, i tunnelbanor och via skyltar och skärmar på byggnader – är en av annonsmarknadens äldsta och käraste kanaler. Utomhusreklam har funnits lika länge som reklam själv.

Det vilar ett slags gammeldags skimmer över utomhusreklam. Populärkulturen har gjort vad den kan och filmer och tv-serier har använt städernas blinkande kulisser som sina egna. Platser som Times Square och Piccadilly Circus har blivit turistmål delvis på grund av stora skinande (och blinkande och…) reklambudskap.

I en undersökning beställd av Times Square Alliance uppger 8 av 10 personer (totalt 2 000 personer tillfrågades) att reklamskärmarna vid Times Square lockar fler besökare till platsen. Omkring hälften uppger att man tar foton vid skärmarna och 60 procent lägger mer än 5 minuter att titta på dem, enligt New York Times.

utomhusreklam-times-square

Senaste turistattraktionen på Times Square är en reklamskylt. Foto: Clear Channel.

Times Square är också marknadsledande i utomhusreklamens evolution. I dagarna invigs en ny enorm reklamskärm – åtta våningar hög och nästan lika lång som en fotbollsplan. Skärmen består av nära 24 miljoner led-pixlar, vilket ger den högre upplösning än världens bästa tv-apparater.

Vad det kostar att annonsera? 2.5 miljoner dollar, drygt 18 miljoner kronor, i månaden. Efter invigningen axlar Google ansvaret som första annonsör med en kampanj som sträcker sig till årsskiftet.

Utomhusreklamen har varit under attack de senaste åren, de digitala kanalerna erbjuder mångt mycket mer effektiva metoder att nå kostnadseffektiv räckvidd samt att mäta efterföljande resultat. I tider då människor också tittar mer på skärmen i fickan än på byggnaden framför dem.

Vad vi ser nu är dock ett slags mini-comeback. Skärmarna blir bättre och möjligheten att interagera med skärmen via till exempel ditt Twitter-, Facebook- eller Instagram-konto har återigen väckt uppmärksamheten hos de stora företagen och byråerna.

Du kan fortsättningsvis följa utvecklingen överallt omkring dig.