Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Språkvårdsdagen 2014: Komisk kommunikation med David Batra

2014-10-08 Marie Arpnäs

Under Språkvårdsdagen 2014 mötte vi komikern David Batra. David framförde sin exklusiva enmansshow om komisk kommunikation och vikten av att få människor att skratta. Detta blogginlägg är en sammanfattning av föreläsningen. För mer material om och från Språkvårdsdagen, titta in på den här samlingssidan med jämna mellanrum. Nu åker vi.

david-batra

David Batra under Språkvårdsdagen 2014. Foto: Janis Lukas.

När David Batra kliver in på scenen börjar publiken nästan genast att skratta. Han inleder med att berätta om sin egen familj, där en lång föräldradialog utspelar sig via en porttelefon. Han pratar språkförbistringar och komiska situationer där skrattet är den förlösande, förlåtande faktorn.

– Det är ju mitt jobb att få folk att skratta, säger David. Att skapa den där sköna faran-är-över-känslan som infinner när sig jag exempelvis ber någon i gruppen att resa sig upp. Och det sköna fnisset när personen i fråga får sätta sig igen, utan att ha utsatts för något jobbigt experiment. Faran är över.

David tycker att information ofta är väldigt tråkigt paketerad. Han jämför med flygvärdinnornas viktiga säkerhetsinformation, som nästan ingen orkar lyssna på. För att den framställs på ett monotont, inte särskilt lustigt sätt. Även viktig fakta skulle må bra av att lockas fram med ett fniss. Inte för att förlöjliga ämnet, men fnisset kan öka chansen att få fram resten av budskapet. 

– Många tror att man framstår som lite dum och man skämtar och framkallar skratt. Ha då i åtanke att allvarlig och seriös inte är samma sak. Du kan vara seriös, trots att du är rolig. 

David är helt övertygad om att många seriösa affärsidéer startar som ett skämt. Han tar exemplet med "skidstavar i maj", som en finsk kvinna gjorde till en jättesuccé. Eller mjölkchokladen som innehåller luftbubblor. Och kostar lite mer, bara därför. 

– De måste ju ha garvat ihjäl sig på Marabous kontor när den idén föddes. Mitt tips är – köp vanlig choklad istället och andas samtidigt! 

Ett knep som David använder sig av när han vill nå fram till en publik är att våga vara ärlig. Att hitta en balansgång, hur ärlig man ska vara utan att det blir alltför privat. Det viktigaste är att våga slappna av lite. Att ta risken att släppa garden och låta det bli lite pinsamt. 

David tipsar om tre sätt att hitta det roliga i en situation.

  1. Hos sig själv. Yttre egenskaper som folk ser, hur man ser ut.
  2. Inre egenskaper. Om man är oerhört nervös inför ett framträdande till exempel – säg det. Man blir glad av ärlighet.
  3. Miljön som man befinner sig i, här och nu. Tappar någon ett glas i publiken, precis när du ska fyra av dagens höjdpunkt, var snabb och utnyttja situationen. Gör ett skämt av situationen istället för att inte låtsas om den och vänta med din egen slutkläm. 

– Humorn finns i vardagen. Ni vet den där nyfikna, positiva känslan man har första dagen på charterresan – ta med den känslan till jobbet en dag i veckan. Börja tisdagen till exempel med en grön paraplydrink, ta med passet till receptionen, skäll på chefen för att ni inte har havsutsikt på rummet. Tvinga er själva att hitta vardagshumorn! 

För mer material om och från Språkvårdsdagen, titta in på den här samlingssidan med jämna mellanrum.