Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Nils Horner är död

2014-03-12 Daniel Kjellsson
nils-horner

Nils Horner, utrikeskorrespondent på Sveriges Radio. Foto: Sveriges Radio.

 

Föreställ dig att du tar emot mail sittandes i Port-au-Prince (Haiti), Phnom Penh (Kambodja) eller Kuwait City (Kuwait). Mitt i kaos, konflikt, krig och korseld. I din inbox är någon du aldrig hört talas om – än mindre träffat – cc’ad part i totalt tre mail under en femårsperiod.

Så stor del spelade jag i Nils Horners liv. Under tidigt 2000-tal arbetade jag som reporter på tidningen Café och assisterade stundtals då något av Nils Horners reportage skulle redigeras.

Hans del i mitt liv har varit större. Jag ska inte låtsas känna personen Nils och således inte sörja honom från den vinkeln. Jag känner enbart hans arbete och sörjer att vi aldrig kommer att få ta del av det igen. Nils Horner sköts till döds på öppen gata i afghanska Kabul igår, den 11 mars, 2014.

I stora delar av mitt professionella liv har jag proklamerat den enskilda rösten framför den generiska medieprodukten. Jag har alltid brunnit för åsikten att en enskild reporter, redaktör eller fotograf är mer intressant och kommersiellt värdefull än dem tillsammans.

De senaste årens medieutveckling har i viss mån gett mig rätt. Bloggare, podcasts och diverse sociala plattformar konkurrerar med traditionella medieprodukter och de förstnämnda fortsätter att förhöja den enskilda individens potentiella makt och påverkan. Vi läser, lyssnar och relaterar till individer, inte varumärken.

Vi relaterade till Nils Horner. Genom radiovågorna förklarade Nils, med sin hynotiserande röst, det svårförståeliga. Han hade förmågan att krympa och utvidga världen. Nils Horner hade inte haft mycket till övers för mitt korståg, det är jag säker på. De digitala mediekanalerna erbjöd människor redskap och räckvidd men vi var sällan mogna för den.

Undersöknings- och realtidsdata-plattformen Chartbeat har presenterat resultat som visar att människor på internet regelbundet sprider länkar till – och “gillar” – texter de inte läst. Videos de inte sett, ljudfiler de aldrig lyssnat på. Det finns ingen korrelation mellan vad vi sprider och “gillar” och faktiska konsumerar. Jag har syndat själv.

Det smärtar att tänka på att människor med stor sannolikhet också spridit Nils Horners arbete utan att ha tagit del av det. Han var ute i världen för att berätta för människor som ville lyssna. Nils framhävde aldrig sig själv. Han ägnade ett liv åt att själv iaktta, intervjua och berätta. Skrev aldrig på andrahandsuppgifter. Han var vår motsats.

Det tycks så uppenbart; en kommunikatör ansvarar för kommunikationen. Med heder, gärna. Det som kommer nu, framtiden, får inte bara vara nytt. Det måste också bära med sig det bästa av det som varit. De bästa.

Daniel Kjellsson

 

Fina texter om Nils Horner har skrivits av bland andra Jenny Nordberg, Fredrik Helmertz och Björn af Kleen.