Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Michael Wall: Fyra steg till ett starkt varumärke

2015-04-23 Daniel Kjellsson

Företagsuniversitetets kommunikatörsutbildning är en nio dagar lång djupdykning för dig som jobbar med information. Utbildningen är välrenommerad i branschen och ger dig kunskaper, metoder och konkreta tips för framgångsrikt internt och externt informationsarbete.

För att fira årets första kurstillfälle (som går av stapeln 27 april) kommer vi att i en serie blogginlägg låta de populära kursledarna presentera sig själva. Idag: Michael Wall.

Michael är en rutinerad art director, grafisk formgivare och utbildare. Med sin långa erfarenhet i ryggen har han fått ett holistiskt och prestigelöst synsätt på kommunikation.

Michael-Wall

Michael Wall. 

“Det går inte att förklara vad ett varumärke är.” Det var när jag hörde de orden från en projektledare på en stor reklambyrå som jag tänkte: det vägrar jag tro på!

Jag började leta efter någon lämplig utbildning där jag kunde få hjälp med att lära mig mer om detta, och hamnade på Marknadsföreningen i Stockholm. Lärare var Thomas Sjöberg, då vd på varumärkesbyrån Essen.

Under utbildningen trillade många kronor ner. Jag fick argument för att förklara för mina kunder varför jag gjort designen på det ena eller andra sättet. Och lärde mig att man inte bara kan säga att “det här gillar jag” eller “det är ju snyggt”. 

Oavsett om man gör den största reklamkampanjen, minsta vykortet eller en komplett grafisk profil, förmedlar den visuella identiteten varumärkets alla signaler och budskap – mot omvärlden och internt.

Därför är det oerhört viktigt att all grafisk form och kommunikation är enhetlig och signalerar exakt det som är rätt för varumärket. 

Min metod för att lyckas med det heter: Fyra steg till ett starkt varumärke

Det viktigaste i den här metoden är att man börjar i rätt ände. Många börjar med att ta fram en logotyp som man “tycker är snygg” utan att ta reda på vilka värden varumärket ska signalera, och formulera det i någon slags plattform. Då riskerar designern att få göra om, göra om och göra om. Det blir dyrt och svårt att komma fram till rätt lösning.

Sedan är ju varumärket så mycket mer än det visuella! Under min del av Företagsuniversitetets kommunikatörsutbildning kommer jag att lära ut detta. Det är fyra enkla steg, som kan användas och förstås av alla på ett företag eller organisation.

Vi ses på Företagsuniversitetet! 

/Michael Wall

Läs mer om Företagsuniversitets kommunikatörsutbildning här.

Vill du läsa mer om Michael Wall, besök hans hemsida