Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Marknadsföring i sociala medier: Cheap Monday firar 10 år genom att ge bort 10 000 par jeans

2014-09-17 Daniel Kjellsson

Många befinner sig mitt i arbetet med att som företag finna sig tillrätta i de sociala medierna. På vilka plattformar ska vi finnas? Vad och hur ska vi kommunicera? Vem ska ansvara för det? Vad vill vi uppnå? Kampanjtänk och pr-strategier har fått stå tillbaka för grundläggande arbete. Ett arbete vi ofta följer på nära håll genom de kurser vi erbjuder inom nya medier.

Steg två blir ofta att planera för aktiviteter som kan öka publik och räckvidd. I detta återkommande inslag kommer vi på Företagsuniversitetet att uppmärksamma olika företags kampanjer och pr-aktiviteter i de sociala medierna. I vanlig ordning lovar vi högt och lågt, vitt och brett.

cheap monday

Idag riktar vi rampljuset till modevarumärket Cheap Monday som firar 10 år genom att ge bort 10 000 par jeans. Detta gör man genom "den kortaste pop-up-butiken någonsin" vars enda valuta är Facebook-klick och hashtags.

I närmare detalj: Idag (17 september) öppnade kampanjsajten cheapmonday.com/x10 där besökarna får rösta fram de 10 städer där Cheap Mondays 10-minuters pop-up-butiker kommer att öppnas.

För att få veta var de kommer att öppnas måste de intresserade hålla sig uppdaterade via sajten, Facebook, Twitter eller Instagram. Klockan 10 lokal tid den 10 oktober kommer Cheap Monday-folk att dyka upp i de vinnande städerna med drösvis med jeans.

Finns du på plats “köper” du ett par jeans genom att gilla Cheap Monday på Facebook, twittra en hashtag på Instagram eller följa varumärket på Instagram.