Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Lever vi i en klickokrati?

2015-04-15 Daniel Kjellsson

Språktidningens blogg läste vi igår (14 april) om nyordet klickokrati.

“I mediedebatten hörs röster som hävdar att journalistik allt mer handlar om jakten på klick. När materialets klickvänlighet får avgöra vad som publiceras råder klickokrati. I klickokratin går roliga katter och lustiga hundar före traditionell granskande journalistik.

I engelskan har det länge talats om clickocracy, alltså när förväntade klick får bestämma vad som publiceras. På samma sätt talas det på tyska om Klickokratie. Lånordet klickokrati dök upp i svenskan 2007, men har sedan dess ökat i användning.”

katt-dator

Bloggredaktören? Foto: Wilson Afonso.

Som ovan beskrivning antyder föddes ordet klickokrati ur behovet att beskriva ett fenomen som en majoritet av medieetablissemanget ser som negativt. Undertecknad bloggskribent har ingenting emot vare sig roliga katter eller lustiga hundar och inte heller ser jag dessa lurvmonster som journalistikens stora hot.

I ett digitalt mediesamhälle är det naturligt att en skribents arbete inte slutar vid sista punkt, eller vid klick på “publicera”. Det ansvar som tidigare bars av en fysiskt distributör – någon såg faktiskt till att din tidning hamnade i rätt hand – har idag delvis förts över på författaren själv. Du och din text måste hitta sina läsare. 

Hittills har katter och hundar gjort ett bättre jobb.

Läs hela Språktidningens blogginlägg "Veckans nyord: klickokrati" här.