Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Innehåll som påverkar - ett knep att nå ut

2016-08-15 Lotta Eriksson
Albert_Lannerstad

Content Marketing är något av ett buzzword numera – vad ÄR det i praktiken, är det korrekt att kalla det strategisk målgruppsanpassning? Vi har ställt frågan till Albert Lannerstad, som är huvudkursledare för kursen "Content Marketing i praktiken":
– Content marketing är helt enkelt att använda innehåll som dina kunder uppfattar som värdefullt för att påverka dem, få dem att köpa, ändra attityder eller vilket mål du nu har med din organisations kommunikation.
 
Vilka ingredienser behövs för att man ska kunna säga att man arbetar med content marketing?
– Det viktigaste är att det ska handla om ett kraftfullt innehåll, att innehållet i sig ska göra jobbet och uppfattas som underhållande, lärorikt eller engagerande av målgruppen. Till skillnad mot exempelvis reklam, där företaget ofta betalar för att hamna i kundernas blickfång.
– Du nämner strategisk målgruppsanpassning och det är ett mycket viktigt förhållningssätt – att förstå målgruppen på djupet och hitta innehåll som målgruppen tycker är värdefullt är ofta vägen till att lyckas med content marketing.

Hur skiljer sig content marketing från native advertising?
– Det är en vanlig fråga som många inom content marketing ägnar en hel del tid åt i forum, blogginlägg och diskussioner i sociala medier. Eftersom fenomenen och termerna är nya går det åt energi att definiera dem.
– Native advertising är att annonsera i artikelformat för att ”smälta in” bland redaktionellt innehåll i till exempel en tidning. Om innehållet är bra kan det vara ett format för content marketing men det finns också exempel på native advertising där innehållet är mer av reklamkaraktär.
 
Du är huvudkursledare för "Content Marketing i praktiken"– kan du summera innehållet i kursen?
– Deltagarna får lära sig allt från att tänka strategiskt och att ta reda på vad kunderna engageras av, till att hitta på innehåll, hitta rätt kanal och olika knep för att få maximal spridning på innehållet. Första blocket ägnar vi åt att tänka smart och arbeta effektivt med företagets content marketing. Vi går igenom vad som är ett effektivt innehåll, vilka olika varianter det finns, hur man tar reda på vad som engagerar målgruppen, väljer rätt kanal och hur man kan arbeta med idéer.
– I det andra blocket tränar vi praktiskt på att skriva effektivt, hitta rätt bilder och lär oss knep för att filma med mobilen - och i det tredje och sista blocket går vi igenom de viktigaste kanalerna för att skapa spridning av innehållet, bland annat Facebook Twitter och Instagram, och lär oss knep för att skapa maximal effekt. Dessutom träffar deltagarna en advokat som berättar vilka juridiska begränsningar man behöver ha koll på.
– Till sist redovisar var och en en mindre projektuppgift som knyter ihop kursens olika delar och får feedback av kursledare och övriga deltagare. Det brukar vara en väldigt uppskattad avslutning, som ger ytterligare några insikter.
 
Vilka tycker du ska gå en sådan här kurs och varför?
– Content marketing ger många organisationer – både offentliga och kommersiella företag – nya möjligheter att kommunicera och nå fram till sina målgrupper. I våra tider är reklamtröttheten tilltagande och många skyddar sig mot annonser. Samtidigt minskar räckvidden för tidningar och tidskrifter medan sociala medier blir en större del av människors mediekonsumtion. Content marketing kan då bli en viktig del av kommunikationen och en stor möjlighet.
– Den som i dag har ansvar för content marketing i organisationen och arbetar med att skapa innehåll bör gå kursen. Den är också en bra vidareutbildning för webbredaktörer som vill ta nästa steg i sin utveckling.
 
Har du något bra exempel på en organisation som lyckats bra med content marketing? Vad är det som gör att de är framgångsrika?
– Det finns flera kända exempel där man kunnat skapa uppmärksamhet om det som vanligtvis uppfattas som svårkommunicerade tekniknyheter, som exempelvis Volvos filmer om sina lastbilar, bland annat Epic Split eller de tysta bussarna i Göteborg. Deras framgång bygger på både genomtänkt och kreativt innehåll i kombination med smarta sätt att få spridning genom att till exempel använda trailers och annonsering för att ”få fart på” innehållet, som sedan sprids. Men det finns också mycket mer lågmälda satsningar som jag tycker är bra. Ett exempel är Arlanda Express som i en serie facebookinlägg och webbartiklar ger tips om vad man ska komma ihåg att packa när man reser med barn.

Företagsuniversitetets kurs Content Marketing i praktiken startar i Stockholm den 26 september. Läs mer och boka här!