Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Albert Lannerstad: Med Wanelo blir dina kunder inspiratörer och marknadsförare

2015-05-23 Daniel Kjellsson

Företagsuniversitetets kommunikatörsutbildning är en nio dagar lång djupdykning för dig som jobbar med information. Utbildningen är välrenommerad i branschen och ger dig kunskaper, metoder och konkreta tips för framgångsrikt internt och externt informationsarbete.

Nästa kurstillfälle är 2 november och vi har under våren haft nöjet att läsa en serie blogginlägg från de populära kursledarna (se alla inlägg här!). Idag är Albert Lannerstad tillbaka och han levererar inget mindre än en trendspaning.

albert-lannerstad

Albert Lannerstad.

Vad är det som kommer nu? Facebook är ju “ute” bland ungdomar och Instagram håller också på att bli mainstream. Vart ska vi finnas? Som konsult och utbildare får jag ofta varianter på den frågan. Alla vill veta vad det nya svarta inom kommunikation och sociala medier är.

Mitt vanliga svar brukar vara småtråkigt. Jag brukar för det första säga att det inte är de allra nyaste fenomenen som är viktiga för kommunikatörer och marknadsförare utan att dra nytta av det välkända. Använd alla möjligheter att annonsera på Facebook, skapa engagemang kring frågor, hänga på och påverka debatten på Twitter, berätta med hjälp av bloggar och instagramflöden, ge exceptionell service genom att leta upp dina kunder och tipsa dem innan de ens vänt sig till dig och så vidare.

För det andra brukar jag svara att det enda som tidningar, bloggar och konferenser är fulla av så är det nyheter om trender i användandet, coola exempel och vilka nya tjänster och produkter som kommer snart. Det behöver ingen lida brist på. Några bra bloggtips för den som vill hålla sig uppdaterad är DigitalPR och SocialBusiness och Bazookas återkommande blogginlägg Smarta grejer vi hittat på Internet.

Min specialitet är att hjälpa organisationer med att utforma sin närvaro i sociala medier, att ta fram bra idéer och genomföra dem. Jag brukar råda de flesta att bortse från de allra senaste rönen och fokusera på att använda de etablerade plattformarna på ett smart sätt så att de syns i kundernas flöden och skapar lojalitet med sitt varumärke. 

Men om jag ändå – efter denna långa inledning – skulle säga något som är hett och som jag tycker att du som är intresserad av utvecklingen i sociala medier ska hålla ögonen på så är det Wanelo. Det är en social plattform där både användare och varumärken/butiker delar kläder, accessoarer och liknande med varandra. Man kan följa andra användare som man tycker har god smak och se vad de gillar och vilka nya plagg och prylar de köpt.

Tjänsten Wanelo är intressant, inte minst för att den sätter ljuset på en ny typ av beteende där vi som globala konsumenter har nya möjligheter att tipsa varandra. Samtidigt får butiker och varumärken helt nya marknader via inflytelserika konsumenter. Man kan jämföra med bloggare som inspirerar sina läsare att leta upp och köpa produkter som bloggaren skrivit om.

E-handelns utmaning har varit att det är ganska jobbigt för konsumenter att hitta produkter i e-butiker om man inte vet vad man letar efter. Till skillnad från till exempel resebranschen där användare länge tipsat varandra om vilka restauranger, hotell och utflykter som är bra via till exempel Tripadvisor, har klädköpare fått leta upp plagg själva via sökningar på varumärken och kategorier. Men som konsumenter vill vi bli inspirerade och få veta vad som är nytt.

Ett svenskt exempel på en e-handelssajt som snabbt förstod konsumentens behov av att få tips om vad som är nytt och översätta klädbutikens logik till nätet är Mandel Design som var tidiga med att göra klädbutiken till en blogg där de postade dagens plagg på startsidan.

Med Wanelo får trendmedvetna möjlighet att följa andra med samma stil och smak och få tips om prylar och plagg. Och köpet är alltid bara ett klick bort.

Frågan är nu inte bara när Wanelo – eller dess konkurrenter – slår igenom i Sverige utan vilken bransch som får nästa tjänst av samma typ. Vad tror du? Vilka tjänster tycker du är mest intressanta just nu?

/Albert Lannerstad

Kommunikatörsutbildningen får du insikter om hur sociala medier förändrar förutsättningarna för kommunikationen mellan företag och organisationer å ena sidan och medborgare, kunder och konsumenter å den andra. Du får också veta hur de framgångsrika organisationerna gör för att dra nytta av de möjligheter som finns till dialog och varumärkesstärkande kommunikation med hjälp av sociala medier.