Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

Albert Lannerstad: 6 sätt att hitta tid åt sociala medier

2015-05-04 Daniel Kjellsson

Företagsuniversitetets kommunikatörsutbildning är en nio dagar lång djupdykning för dig som jobbar med information. Utbildningen är välrenommerad i branschen och ger dig kunskaper, metoder och konkreta tips för framgångsrikt internt och externt informationsarbete.

För att fira årets första kurstillfälle (som gick av stapeln 27 april) kommer vi att i en serie blogginlägg låta de populära kursledarna presentera sig själva. Idag: Albert Lannerstad.

Albert är ledar- och organisationsutvecklare med bakgrund som chef, vd och styrelseledamot från flera olika branscher. Albert är också digital strateg och fungerar då som rådgivare åt organisationer om hur de blir framgångsrika i sin digitala kommunikation.

albert-lannerstad

Albert Lannerstad.

En del företag har en omfattande och väl genomtänkt närvaro i sociala medier där många medarbetare är aktiva. Men det är nog vanligare att några få medarbetare på företaget sköter företagets profiler på Facebook, LinkedIn och Instagram.

Ofta finns det olika typer av skepticism inför att låta fler vara med och kommunicera. Låt oss titta på en vanlig farhåga: Hur ska vi ha tid?

Farhågan att sociala medier kommer att sluka tid är vanlig. Vi upplever ju sällan att vi har en massa ledig tid på jobbet som bara väntar på att användas – tvärtom är det ofta hög arbetsbelastning och nu kommer ytterligare arbetsuppgifter.

Det finns några sätt att hantera det:

Gör sociala medier till en arbetsuppgift och förankra hos dem som ska utföra den. Precis som vi bevakar intranätet, mailen eller svarar i telefon är ett yrkesmässigt intresse för trender, nyheter och dialog i sociala medier en naturlig del av yrkeslivet. Att vara en aktiv användare av olika sociala medier som en del av sitt yrke innebär ju också att du behöver ställa det mot andra arbetsuppgifter och fundera över varför det är viktigt för dig att vara digitalt social. Är det ett sätt att bygga trovärdighet för din organisation? Ett effektivt sätt att omvärldsbevaka? Försäljningsinsatser? En del av ditt kommunikativa ledarskap? En ökad aktivitet i sociala medier kanske kan ersätta något annat?

Prova. En del farhågor kommer på skam när man gör slag i saken medan andra bekräftas. I början tar det tid att använda sociala medier om du inte redan är van. När du ägnat lite tid åt att sätta dig in i hur en plattform fungerar kommer du att se att det går enklare, snabbare och att du hittar tillfällen. Då kan du skapa dig en uppfattning om det är värt insatsen.

Ta reda på vad du och företaget kan vinna. Fråga kolleger som är aktiva i sociala medier vad de får ut av tiden de lägger ner eller ta hjälp av konsulter, föreläsare eller gå på en konferens för att få exempel på vilken nytta sociala medier kan göra för din organisation. Om du, din chef och dina kolleger inte ser vinsterna av sociala medier är det lätt att problemen och utmaningarna (som att få tiden att räcka till) känns oöverstigliga.

Gå en utbildning och lär dig de smarta knepen. Genom praktisk kunskap kan du ofta spara tid och kraft. Gå en kurs och lär dig tips för att komma på innehåll, omvärldsbevaka effektivt, hitta bra lathundar för olika situationer och så vidare. Alla kan lära sig använda sociala medier på egen hand framför en dator men genom att ta del av andras tips blir du snabbt en mer effektiv användare.

Låt de som redan är aktiva gå i bräschen. Det är verkligen tidsbesparande att låta medarbetare som redan är aktiva användare av olika sociala medier vara pionjärer om till exempel fler i organisationen ska börja blogga.

Dela på ansvaret. Framgångsrika organisationer ger ofta någon huvudansvaret för ett konto i sociala medier. Denna person har som arbetsuppgift att formulera statusuppdateringar. Men de är också noga med att göra andra delaktiga så det blir allas angelägenhet att komma med input, engagera sig i kommentarsfält och besvara frågor. Ofta kan kundtjänst, marknad, pressansvariga dela arbetsuppgifterna på ett logiskt sätt. Kundtjänst svarar på frågor och kommentarer, kanske sköter pressansvarig organisationens twitterkonto och så vidare.

Känner du igen dig i att det känns oöverstigligt att ha tid med Twitter, Facebook och Linkedin i din redan överbelastade agenda? Eller sparar du tvärtom tid på att använda dem? Vilket är ditt bästa tips för att skapa tid för sociala medier bland andra uppdrag och arbetsuppgifter?

Mer om digital kommunikation och sociala medier, hur framgångsrika företag och organisationer använder dem och vad man behöver tänka på för att skapa dialog och nå fram lär du dig på Kommunikatörsutbildningen. Eller på tredagarskursen Sociala medier. Ses där!

/Albert Lannerstad