Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Blogg inom Kommunikation

7 sätt att bli mer kreativ (och således bättre på jobbet)

2015-06-16 Daniel Kjellsson

Företagsuniversitetets kommunikatörsutbildning är en nio dagar lång djupdykning för dig som jobbar med information. Utbildningen är välrenommerad i branschen och ger dig kunskaper, metoder och konkreta tips för framgångsrikt internt och externt informationsarbete.

Nästa kurstillfälle är 2 november och det börjar redan nu bli dags att göra plats i kalendern. Idag möter vi Eva-Lotta Jonsvik, marknadschef på Cygate och kursledare på Kommunikatörsutbildningen. Eva-Lotta bjuder på en lista tips som hjälper dig att bryta traditionella tankemönster och ge näring åt din kreativitet.

eva-lotta-jonsvik

Eva-Lotta Jonsvik.

Det finns ett stort intresse för kreativitet hos svenska verksamheter. Arbetsplatser byggs om för att uppmuntra de anställdas kreativitet. Föreläsare inom kreativitet bjuds in att tala och inspirera de anställda. Trenden med ”gör det själv” har aldrig varit större. Varför finns det ett så stort intresse för kreativitet?

På Företagsuniversitetets kommunikatörsutbildning ägnar vi en hel dag åt kreativitet och den kreativa processen i framförallt kommunikationsinsatser. Engagemanget under dagen är högt och tiden går alldeles för fort då ämnet tycks vara i det närmaste outtömligt. 

En av ambitionerna är att slå hål på myten om att kreativitet bara har med idésprutor och konstnärer att göra och att istället fokusera på att kreativitet handlar om att ta sig an ett problem eller en utmaning och att komma på nya lösningar.

Maria Sandgren, psykolog och lektor i estetisk psykologi (kreativitet i vardag och som extraordinär prestation) har kommit fram till att:

"Det utmärkande för kreativa människor är att de är öppna för intryck från andra. Även om den kreativa processen till stor del sker inne i huvudet är det viktigt att vara nyfiken och på allvar vilja ta in något nytt. Människor som är kreativa ser fler möjligheter, är mer öppna och tar bättre vara på sina liv.”

Den största begränsningen för att tänka kreativt är vår egen inre kritiker. Det är den del av oss som tycker att våra idéer är tråkiga eller för udda för att intressera någon annan och det leder till att vi blir bättre och bättre på att själva stoppa nya tankar innan vi ens hinner tänka dem klart. Att bryta det här begränsande tankemönstret är viktigt för att kreativiteten ska kunna utvecklas.

Det fina i den här kråksången är precis som med allt annat: Kreativiteten är möjlig att träna upp: Det är också något vi genom övning gör under kursdagarna. Varje gång vi tänker en helt ny tanke skapas nya kopplingar i hjärnan. De nya kopplingarna gör att det är lättare att även i fortsättningen tänka i nya tankebanor. Ju mer man tränar på detta desto lättare är det att komma runt hinder och upptäcka nya vägar, vinklar och lösningar på problem.

Här kommer några tips på saker du kan göra för att bryta traditionella tankemönster ge näring åt din kreativitet.

  • Byt miljö ibland, jobba på en annan plats några timmar i veckan.
  • Bryt mönster, ta en annan väg till jobbet eller ät lunch med någon du inte brukar prata med.
  • Var nyfiken och vetgirig.
  • Bestäm dig.
  • Läs på, undersök, gräv.
  • Be andra om input och feedback så får du bonusen att utvecklas som individ också.
  • Diskutera med öppet sinne och inte för att vinna över någon.

Vad skulle du och din verksamhet vinna på att möjliggöra mer kreativitet? Hur pratar ni om kreativitet på jobbet? Vad anser du vara kreativt? 

Kommunikatörsutbildningen får du insikter om hur du kan öka din och dina kollegors kreativitet i kommunikationsplaneringen och vad ni vinner på det. Du får övningar och tips på hur du kan bli mer kreativ och samtidigt få en ökad förståelse för vad som krävs för att lyckas med insatserna i din verksamhet. Bara genom att anmäla dig till kursen har du tagit ett steg närmare en högre nivå. Vi ses där!