Executive Assistants

Vatten åt alla

2014-11-09 Ulla Riis

Avslutar veckans blogginlägg på tåget tillbaka till Örebro. Har tillbringat helgen i Huddinge. Vi gladde våra mammor med middag och övernattning. Gårdagen bjöd på gråväder och ett femtimmar långt strömavbrott.
Middagen riskerade att bli enbart vatten åt alla. En övergång till det jag ämnar skriva om idag.
"Vatten åt alla"(Water for all) vår ideella organisation på företaget som jag brinner för. Jag sitter i styrelsen som controller. Vi anställda kan skänka från 30:- eller mer genom löneavdrag. Lönekontoret administrerar månatligt avdrag och för varje krona vi skänker ger företaget 2 kr. Vi har projekt i Afrika, Indien, Tibet, Mongoliet och Afghanistan. Atlas Copco ger oss ett årligt administrationsbidrag som ska täcka våra kostnader såsom eventuella inspektionsresor. Det innebär att medlemmarnas bidrag oavkortat går till projekten.
Våra projekt är uteslutande inom vatten och sanitet. Vi jobbar enbart med organisationer som kan ge oss detaljerad uppföljning. Innan ett projekt startas skall byn bilda en liten kommitté och i den skall kvinnor finnas med.
Viktigt med kvinnor eftersom de och flickorna får gå långa vägar för att hämta vatten och därmed ofta missar sin skolgång. Kommittén skall bidra med ett symboliskt belopp, så att man känner ägandeskap i byn av projektet.
Brunnar handgrävs eller borras, regnvatten renas genom sandfilter, toaletter ordnas. Finns massor av bra idéer att ta vara på.
Känns fantastiskt bra att kunna hjälpa till, många barn räddas från diarreer och vattenrlaterade sjukdomar, som tidigare ledde till döden. Vatten åt alla har funnits sedan 1984 och finns nu på fler och fler ställen i världen.
Jag är stolt över att representera ett företag som stöttar detta på ett så fint sätt. Något som fler företag kan ta efter.
Detta blev ett något annorlunda inlägg, men kanske ändå kan väcka en och annan tanke.

Åter hemma i Örebro ska jag förbereda veckan som kommer. Två ledningsgruppmöten med agendor m.m
Sista handen läggas vid besöket av vår högste chef, som jag nämnde i början.
Sedan lämnar jag över stafettpinnen till nästa bloggare. Det har varit roligt att dela med sig av min vardag.