Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Executive Assistants

Kan du släcka en eld eller rädda ett liv?

2014-09-23 Maria Gottberg

Ibland kan vårt yrke jämföras med brandkåren, ja vi får inte träna på arbetstid, men vi rycker ut, släcker bränder & plåstrar om där det behövs. Vi har ingen röd bil & inga sirener som tjuter när vi stormar fram, men det brukar inte behövas för vi kommer långt med fokus i blicken & med viljan att rädda det som räddas kan.

Även de mest lugna dagarna & mest invanda situationerna kan helt plötsligt ställas på ända & då gäller det att kunna prioritera om & släcka den brand som uppkommit. Det spelar ingen roll hur effektiv & erfaren du är, bränderna kommer oavsett, men med kunskap & erfarenhet lär vi oss att skilja de riktiga bränderna från solkatterna & vi lär oss även
hur vi släcker dem på snabbast sätt. 

Oftast när vi pratar om brandkårsutryckningar så handlar det om saker som kan lösas vid skrivbordet eller med en telefon, att vi släpper allting annat vi har för händerna just nu & löser ett problem som har uppstått & som måste lösas på en gång. Som tur är så är det väldigt sällan en riktig brand eller en olycka där personers liv står på spel som det handlar om, men tänk om? Även här är det övning & erfarenhet viktigt. Om vi är proaktiva & identifierar faran innan  den kommer (mental förberedelse) så blir det inte lika otäckt sen när den hoppar på oss bakifrån när vi minst anar det.

För att kunna vara proaktiv måste man ha tänkt igenom vad som kan tänkas hända i arbetsgruppen, på bolaget, i närområdet eller i stora världen osv. Stora bolag har personal anställda för att hantera de här bitarna, men även på små & medelstora bolag är det bra att tänka över vilka oförutsedda händelser som kan kräva förberedelse & utarbeta olika planer för olika scenarier. 

Det är ju mycket som kan hända ett bolag & det är ju inte bara säkerhetspersonalen som måste arbeta proaktivt, det måste ju även vi assistenter. Vi måste ha koll på utrymningsplan, nödutgångar, samlingsplats, resenärer, större & mindre katastrofer i närområdet eller omvärlden som strömavbrott, vattenskador, olyckor, sjukdomsfall, bränder,
bombhot eller flygolyckor. Listan kan göras lång.

Jag har bett min kollega Johan om hjälp med att sätta ihop en lista på vad som är bra på att ha koll på oavsett storlek på företaget: 

  • Se till att all personal vet var nödutgångar & brandsläckare finns, samt var uppsamlingsplatsen ligger (kolla med närmaste brandkår Räddningstjänst)
  • Se över nödutgångar & brandsläckare när ni är på externa möten & konferenser, det lika viktigt att veta var nödutgången är som toaletten, men vilken frågar vi oftast efter?
  • Se till att personalen (ju fler desto bättre) kan utföra hjärt- & lungräddning.
  • Se till att företaget har en hjärtstartare & att flera kan använda den.
  • Se till att inte placera en hel ledningsgrupp eller personer med särskild kompetens på ett & samma transportmedel.
  • Se till att det finns någon som är ansvarig för interninformation (anställda, ägare m.m) och externinformation (media, men även en som pratar med räddningstjänsten vid exempelvis en brand).
  • Se till att er resebyrå håller er uppdaterade om olyckor & katastrofer i världen, ex vulkanutbrottet på Island.
  • Se till att då och då genomföra enklare skrivbordsövningar där ni diskuterar och går igenom er beredskap (lägg gärna till som årlig återkommande agendapunkt).

Om någonting sen skulle hända, stort eller smått, se till att få tid till en briefing efteråt. Det kan räcka med att du & en kollega pratar igenom vad som hände, hur ni tänkte, agerade, vad ni skulle kunna ha gjort annorlunda & vad ni har lärt er. Det är mycket adrenalin i kroppen efter att någonting oväntat & otäckt skett & briefing är ett bra sätt att fånga upp känslor & tankar.

Jag hopas att ni får en dag helt utan utryckningar & bränder att släcka!