Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Executive Assistants

Flexibilitet och tillit

2014-10-06 Åsa Tassdal

För att trivas som executive assistant i allmänhet, och på Tele2 i synnerhet, måste du kunna ställa om snabbt, växla mellan arbetsuppgifter på två sekunder och byta samtalsämne mitt i en mening. Du är flexibel ut i fingerspetsarna, det är en del av din DNA. Att t.ex. spendera timmar på att planera och boka något för att sedan ändra allt är vardagsmat, eller hur?

Det är dock viktigt att komma ihåg att flexibilitet inte är det samma som att alltid säga ja. För mig är inte en bra EA en ja-sägare, för mig är en bra EA någon som säger som det är. Som stöttar sin chef genom att vara ett bollplank, någon som kan komma med förslag och andra infallsvinklar. När min chef ber mig göra något säger jag oftast ”Inga problem!” och löser uppgiften. Men OM jag anser att det finns ett problem, då räknar min chef med att jag säger det.

Min chef är oerhört duktig på det han gör, men han har ju anställt mig för att jag är bra på det jag gör. Han har tilltro till min kompetens och erfarenhet, och han litar på att jag har hans, teamets och bolagets bästa för ögonen i allt jag gör. Den tilliten ger mig spelplanen för min flexibilitet, den ger mig möjligheten att säga ”Nej, det tror jag inte blir så bra. Jag tycker vi gör så här istället.” och att komma med kreativa (läs flexibla) lösningar. På det sättet kan han också känna sig trygg i att när jag säger ”Inga problem!”, då menar jag just det.

För som Mulle Meck säger: ”Problem är bara möjligheter i arbetskläder.”