Executive Assistants

Dare (La La La)

2014-05-20 Elena Aylott

Vad kul, men samtidigt lite konstigt känns det att ha Eumalia hos mig på studiebesök i veckan, dvs.våga bära henne med mig hela tiden på jobbet. Först får jag massa konstiga blickar från mina kollegor. Men så fort jag berättar om bloggen och EUMA-nätverket, tycker alla att det hela är jätteroligt och vill gärna titta på Eumalia lite närmare. Innerst inne är vi fortfarande barn, som tycker om att leka med dockor! :) Tack vare Eumalia hittar jag en stund varje dag för att reflektera över min yrkesroll och hur min dag kan vara intressant och nyttig för er, som följer bloggen. Utmaning - JA! Men oj så skoj!

Min viktigaste uppgift idag var att planera och koordinera programmet och innehållet för Oriflames interna event. Rätt vanligt uppgift för en Executive Assistant. Jag tänker inte skriva något om lokalvisningar och allt det praktiska runt om eventet. Det kan ni bäst själva. Jag berättar istället om några enkla tips, som brukar hjälpa mig enormt när uppgiften är att skapa energi, bra flöde och engagemang på företagets interna event.

1. Tema och röda trådet. Om möjligt, försöker jag alltid att föreslå ett tema för ett event. Det är mycket lättare att koppla olika presentationer och föredrag tillsammans, om det finns ett gemensamt tema. Ibland är det omöjligt att ta fram ett tema, särskilt när det gäller ett möte som handlar on en ren business uppdatering. Då brukar jag gruppera olika delar av programmet så, att man börjar med neutrala nyheter, tar en kaffe-paus och sedan ökar energin successivt, med varje föredrag. De roligaste och gladaste nyheterna platsar nästan alltid bäst i slutet av eventet.

2. Recognition. Eftersom jag jobbar i direktförsäljningsbranchen, ser jag om och om igen hur viktig är recognition för människor. Alla vi tycker om (även om det är svårt att erkänna :)) att bli sedda, få en utmärkelse, få komma upp på scen och få apploder och beröm från kollegorna som resultat av sitt hårt arbete. En sådan programpunkt i slutet av evenemanget, med människor på scen, högläsning av namn, foton och applåder höjer stämningen reellt. Vill ni ha 100% resultat? Lägg till KONFETTI-kanonen till eventbudgeten. Det kostar inte så mycket, men skapar en otrolig atmosfär av glädje och entusiasm!

3. Musik. Vi brukar alltid spela musik (corporate låt eller något energiskt) i början, när människor kommer in i konferensrummet, i pauser och sedan när folk går ut, som ett avslut för dagen. Det bästa är att hitta en låt, som återspeglar konferensens tema! På mitt företag har vi också en tradition att spela "walk-up"/"walk-down" musik, dvs. spela musik när talaren går upp på scen och sedan går ner från scen. Här brukar jag och mina kollegor välja olika låtar från den aktuella top-listan. Vissa talare föredrar att välja intromusiken själv. Det låter kanske som en onödig krångel. Jo, det går några timmar åt att välja musiksnuttar. Samtidigt är det värt det, eftersom fördelarna blir stora! Glada deltagare, nöjda talare och en proffsig touch som alla kommer ihåg efteråt! Våga gärna prova!

Just detta gjorde jag idag. Röda trådet och recognition finns med på programmet för min kommande evenemang. Eumalia hjälpte mig att välja musiken (jag använde iTunes Absolute Music 74 samlingen). Tyvärr finns inte min senaste favoritlåt med i samligen - Shakiras Dare (La La La). Den är grym och jag kommer att spela den mycket i år, både på olika events och privat!

Elena Aylott

bild 1

Eumalia och jag väljer musiken

Shakira

Shakira - Dare (La La La) http://youtu.be/XkYAxGt-aUs

bild

Visar kontoret för Eumalia.

P.S. Dagens iPhone apps: iTunes, YouTube, Goggle Drive, Free RSS, Översätt (Google translate), Passbook.