Executive Assistants

Att byta perspektiv

2014-10-16 Ulrika Forsman

Ett reportage om Patricia More

I går såg jag Kobra på tv. Det var ett reportage om Patricia More när hon som 20 åring iklädde sig rollen som en 80 årig gammal kvinna för att förstå utmaningarna de har i sin vardag. Patricia är Industridesigner, gerontolog och författare. Nu även utnämnd till en av de 100 mest inflytelserika kvinnorna i USA. WOW har du inte sett reportaget, rekommenderar jag det http://www.svt.se/kobra/kla-ut-dig-till-gammal-och-fa-stryk-1

I dag fick jag en inbjudan till en föreläsning som heter "allt brinner" och beskrivs som en perspektivförskjutning, mycket kärlek, lite död och en möjlighet att se saker på ett helt nytt sätt. Det är en konstnär, författare och föreläsare som för mig tidigare är helt okänd han heter Jesper Waldersten. Det lät spännande så jag anmälde mig.

Mad anledning av dessa händelser, blev temat för dagens blogginlägg om att byta perspektiv.

Det handlar om perspektiv

För mig handlar att byta perspektiv ofta om att träffa dem jag inte träffar i min vanliga vardag.

Amalia, Lotta, Millan och Åsa är mina vänner vi har samma bakgrund, vi följdes åt dagligen mellan 7 - 15 år. Nu ses vi i bästa fall några gånger per år.

I dag är två av dem poliser, en barnboksförfattare och en sjuksyrra inom psykiatrin. Det är så kul att träffa dem och prata med dem om deras vardag och deras utmaningar i jobbet. Det första jag alltid säger till dem när vi ses är "ge mig lite samhällsskildring". Jag får ett helt nytt perspektiv under dessa träffar. Det vidgar mina vyer.Vidgade vyer är ju dessutom en av Företagsuniversitetets flaggskepp som jag blivit inbjuden till så många gånger, men det har ännu aldrig passat.
Till mig brukar mina barndomsvänner säga, "vad du gör förstår vi inte hur mycket du än förklarar". Kanske ligger det något i det. Att jobba som Executive Assistant på kontor är för abstrakt för dem och kanske för gemene man. Vad är samhällsnyttan med mitt yrke i jämförelse med deras? Ja själv tycker ju jag att mitt jobb är spännande och viktigt.

Att jobba på kontor

Att byta perspektiv i vardagen på kontor kan vara så enkelt som att ändra möbleringen under en rast i ett pågående möte, för höjd dynamik och nya perspektiv.

Att byta yrkesbana

Det är många år sedan nu, men jag bytte från restaurangbranschen till en yrkesbana inom företagsadministration. Jag var så redo att börja jobba på dagar och vara ledig på helgerna. Jag bytte perspektiv!

Varför ska någon behöva dö

När någon närstående dör hamnar jag alltid i en perspektivförändring. Detta gäller ju förstås inte bara mig, men jag hamnar i ett tillstånd då jag blir mer närvarande och klarsynt. Det är som att ta på ett par starkare glasögon. Ibland önskar jag att jag kunde befinna mig i det tillståndet utan att någon ska behöva dö.

Jag hittade en liten film om att byta perspektiv. Jag gillar perspektivvändaren "välja garv", den får mig att le. Se den här http://vimeo.com/16279808

Barn ger perspektiv i vardagen

Att umgås med barn är att byta perspektiv. När jag och min son var på väg till träningen i går kväll det var mörkt och jag sa "det är alltid svårare att komma i väg den här årstiden". Min son tittar oförstående på mig och säger "Nej det tycker inte jag, jag tycker det känns mer seriöst att gå och träna när det är mörkt". Jag bär med mig den perspektivvändaren nu när mörkret kryper på.

Tack och hej!