Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Story

Story 2018 - kriskommunikationsexperten Jeanette Fors-Andrée

2018-08-30 Marlene Berglund

"Det funkar inte att hänvisa till tystnadsplikt och anklaga journalister för häxjakt"

Jeanette_Fors-Andree

Jeanette Fors-Andrée är expert på kriskommunikation. På Story 2018 kommer hon att ge oss tips på bl.a. hur man undviker förtroendekriser och hanterar mediedrev.

Vad ska du prata om på Story?

– Det ska bli riktigt kul att inleda Story 2018. Jag ser väldigt mycket fram emot det. Jag ska prata om hur man undviker förtroendekriser, hur man hanterar mediedrev och hur man kan förhålla sig till det allt tuffare medielandskapet.

Varför är det här ämnet viktigt?

– Det handlar om att bygga och skydda förtroenden. Försvara värderingar och löften. Idag har mediedreven blivit allt fler och allt brutalare, vilket sätter större press på företagens agerande.

Varför har mediedreven ökat?

– Jag tror att mediehusen genomgår en identitetskris, där de i jakten efter att hänga offentliga profiler, i jakten efter sensationsrubriker och snabba klick, tar sig friheten att fungera som både åklagare och domare. Det är en skrämmande utveckling som påverkar de organisationer och offentliga personer som drabbas. Samtidigt begås fortfarande de klassiska misstagen i krishantering. Vissa förtroendekriser är helt självförvållade. Det är en myt att granskningar går att vifta bort genom att sitta stilla i båten. Och det är en myt att förtroendekriser går att rida ut genom att hänvisa till tystnadsplikt eller anklaga journalisten för häxjakt.

Så vilka tips ger du för att inte begå de klassiska misstagen?

– Att ta ett samlat grepp, att aldrig agera i panik eller rädsla för media. Att aldrig låta rädslan för mediedrev diktera ens agerande. All bra krishantering börjar inifrån, med en förutsättningslös och grundlig analys. Med en bra analys i handen kan man också identifiera de åtgärder som måste vidtas för att agera handlingskraftigt. Var självkritisk, ställ de absolut svåraste frågorna som måste hanteras. Och att gömma sig för media är ingen bra strategi.  

Varför görs de här misstagen om och om igen?

– Ofta beror misstagen på överraskningseffekten och chocken i att plötsligt bli “angripen” – den mänskliga försvarsmekanismen gör att du agerar fatalt fel när journalister granskar dig i sömmarna, när drevet går eller misstag kommer till känna. Reptilhjärnan gör att du inte kan tänka klart. Mest av allt vill du bara fly. Men ofta bottnar också de vanligaste misstagen i en osund företagskultur. Ett förlegat ledarskap med föråldrade organisationsstrukturer där personer i ledande befattningar tror att det smärtfritt ska gå att mörka eller ljuga. Toppdirektörer som tappar fotfäste, blir fartblinda och förlorar självinsikt.

Välkommen till Story 2018 den 2 oktober på Berns!