Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Story

Språk, stil och succé för Story

2017-10-09 Lotta Eriksson

Den 5 oktober genomfördes Story på Fotografiska i Stockholm. Det blev en inspirerande heldag för alla som kommunicerar i arbetet, exempelvis kommunikatörer, översättare och språkvårdare men också influencers och andra intresserade.

 

Välkommen

 

Konferensens värd, programledaren och författaren, Brita Zackari, inledde Story - och efter en kort presentation lämnade hon över ordet till dagens första talare, David Phillips.

Med sin gedigna erfarenhet av retorik och presentationsteknik, beskrev han storytelling som en vetenskapligt säljande magi och förklarade varför.

Enligt hans synsätt är insikt och känsla ett par av de viktigaste beståndsdelarna för framgångsrik storytelling.

David_P

 

Han presenterade därför ”The Devil's cocktail” respektive ”The Angel's cocktail” – två instrument för att "injicera rätt hormoner" och därmed få önskad reaktion på budskapet.

Tre goda hormoner stärker budskapet
– Stories skapar dopamin! Allting som har en progression och händelse skapar dopamin. Därför är dopamin en viktig beståndsdel i storytelling.

– Om du dessutom skapar förväntan och sätter en cliffhanger har du komponenter som ökar dopaminet, underströk han.

Dopamin bidrar bland annat till ett habegär, en vilja att få mer. Det skapar fokus, motivation, kreativitet och bättre minne. 

Ett annat viktigt hormon är oxytocin, som bland annat skapar generositet, tillit och samhörighet.
– Det är det vackraste hormoner av alla, poängterade David Phillips.
– Storytelling kan skapa oxytocin genom både empati och motgångar.

Det tredje hormonet som han belyste var endorfin:
– Skapa storytelling med skratt, rådde han – eftersom endorfiner exempelvis ger positivitet, kreativitet och minskar stress

De tre hormonerna dopamin, oxytocin och endorfin ger en ”Angel’s cocktail”. Motsatsen är kortisol och adrenalin, som snarare skapar intolerans, irritation och kritik. De hormonerna ger därför en ”Devil´s cocktail”, menade David Phillips.
– Lär känna dina hormoner, avslutade han.

David Phillips lathund för storytelling

Spaning #1 - Divided times

John_Mellkvist1

 

Och då var det dags för den första av fyra spaningar av John Mellkvist, Head of Future and Strategy vid Mindmakers PR. Hans första spaning handlade om "Divided times", alltså övertygelsernas tid och om politiseringen av moderna budskap.

– I dag måste vi förhålla oss till politik. Så ha en tydlig värdegrund och principer – och kommunicera dem. Ligger de inte rätt i tiden måste ni förändra dem, sade han bland annat.

Andra än kommunikatören berättar
Det pratas om att Kiruna ska flyttas – men i själva verket är det både Kiruna och Malmberget i Gällivare som håller på att lokaliseras om.

I ett spännande samtal mellan Brita Zackari och Erika Lindblad från LKAB, huvudansvarig för kommunikationen i samband med flytten av städerna, beskrevs en lång process där kommunikation har varit och fortfarande är vitalt.

– Det är två städer som flyttas. Det har aldrig tidigare skett i den här skalan i utvecklade länder, berättade Erika Lindblad.

– Det har varit viktigt att kommunicera resan mot målet och att använda mycket känslor, inte bara fakta i kommunikationen. Vi har valt att beskriva det som en samhällsomvandling, eftersom det är framåtsyftande, fortsatte hon.

Erika1

 

Bland annat öppnades tidigt en särskild hemsida med inspiration från New York Times, där samhällsomvandlingen presenteras inte bara i text, utan framför allt med bilder, filmer och ljud.

– Vi kände att vi har ett starkt case som vi kan bygga världens story kring, så vi bestämde oss för att testa nya angreppssätt.

– Vi låter andra berätta sina historier, det skapar större acceptans. För oss är ambassadörer i samhället viktigast. Det är inte kommunikatören som behöver berätta! summerade Erika Lindblad.

Erika Lindblads bilder

Hemsidan Samhällsomvandling

Exempel på LKABs filmer/storytelling:
Vårt hem var vår borg
LKAB flyttar hus
Malmbergare flyttar in på Repisvaara
Mitt hem är där mina saker är
En chans att tänka nytt

”I varje haha finns ett aha”
Humor och att skapa känslor. Det är framgångsfaktorer för Karin af Klintberg, producent för många TV-succéer och filmer.

Under Story beskrev hon sina konkreta knep för att få folk att lyssna. Framför allt påpekade hon att alla lär sig bäst i ett skratt.

– I varje haha finns ett aha, konstaterade hon.

Ett annat knep är att ”visa, inte bara prata”.  
– Det handlar om att komma nära först och sedan visa fakta, framhöll hon.

KarinafKlintberg

 

Alltså arbetar hon med humor först av allt, för att skapa en känsla. Hon litar med på sin egen magkänsla än målgruppsanalyser eller enkäter.
– Jag jobbar också med att slänga in något oväntat och otippat, berättade hon.

Karin af Klintberg åskådliggjorde vad hon menade genom att visa exempel ur bland annat Historieätarna, Värsta språket och Rea.

– Väck en känsla och sedan kan du börja kommunicera! Och kan du kommunicera din idé med en mening är du något på spåret, kommenterade hon vidare.

– Människan har berättat historier så länge vi har kunnat prata och den kompetensen kommer inte sluta efterfrågas bara för att plattformarna förändras. Det finns alltid någon som vill lyssna på den som berättar passionerat och väl!
– Berätta det stora genom det lilla, tipsade hon.

Spaning #2 - Hur skapas värde?
John Mellkvists andra spaning för dagen handlade om hur man skapar värde. Det kan ske på en rad olika sätt och handlar inte bara om mindre logotype, utan mer om mindre skryt, ett högre syfte, mer funktion och mer stolthet.

Det bygger egentligen på två aktuella trender; absolut gravallvar respektive ironisk lek med identitet, menade han.

John_Mellkvist2

 

Spaning #3 - Bildsamhället 3.0
Den tredje spaningen, som levererades direkt efter lunch, rörde "bildsamhället 3.0", alltså bildens betydelse. John Mellkvist exemplifierade detta genom Beyoncés ”gravidbild”, som är Instagrams mest gillade inlägg, med 11 miljoner likes.

– Det sker 95 miljoner uppladdningar per dag på Instagram. Om du vill utmana Beyoncé ska du tanka upp din bild på onsdagar klockan 17, då har du störst chans få flest likes, sade han bland annat.

Ord och sång i samspråk
Improvisation är rena dödsångesten, konstaterar Daniel Adams Ray i ett samtal med Brita Zackari. Det gäller att öva och öva för att kunna improvisera. Daniel Adams Ray är svensk rappare, sångare och modedesigner – en sann multikreatör. Under september i år genomförde han 20 spelningar på Strandvägen 1, som byggde på just en stor dos improvisation.

I samtalet berättade han att han fokuserar på texter och det skrivna ordet eftersom han själv tycker att han sjunger ”surt”. Det är inte enkla rim som skapar poänger, utan alla stavelser ska fonetiskt rimma, enligt hans beskrivning.

– Självklart ska ord och sång samspråka men texten går aldrig att komma undan, sade han, apropå att han själv alltid börjar med det skrivna ordet i sin kreativa process.   

DAR_1

 

För tio år sedan skapade Daniel Adams Ray modevarumärket Lagom tillsammans med en designer.
– Vi ville inte skapa en uniform för hela Sverige, utan jag tycker att själva ordet lagom måste spridas mer i världen. Det är fint att stå i kö, människor behöver se varandra för vad de är, för mig symboliserar ”lagom” det fina i Sverige.

– Jag är själv jättejättemycket lagom, jag misslyckas hela tiden, sade han.

– Det gör ingenting så länge man rör sig framåt. För mig är det viktigt att använda min musik för att påverka. Att jobba crossmedia ger energi - men börja alltid med det skrivna ordet! Och hitta projiceringsytor för dina kreativa idéer, rekommenderade han.

Från Slack till IFTT
Erik Fors Andrée är entreprenör och föreläsare, tillika kursledare i flera kurser hos Företagsuniversitetet. Han bidrog under Story med 14 olika digitala verktyg till allas vår verktygslåda. Verktyg, som inte bara effektiviserar och ökar samverkan, utan också är både billiga, snygga och enkla att lära sig.

– De är byggda för samarbete och diskussion, de samverkar med andra verktyg, det är lätt att komma igång, de kostar ingenting, de är kraftfulla – de är snygga och sköna att använda, summerade han.

Erik Fors Andree

 

Några av de verktyg som han belyste var Slack, Trello, Facebooks messengerfunktion, Youcanbook.me, Grammarly, Calmly, Google Docs, Haiku Deck, Google Drive, One hour Translation, 99Designs, Fiverr och If this than that, IFTT.

– Med hjälp av nya verktyg får vi en annan typ av kreativitet, effektivitet och samverkan än vi haft förut.
– Vi utvecklas med våra verktyg och med det i åtanke vill jag sammanfatta; det finns en ny era digitala verktyg tillgängliga för vem som helst! Det är bara att prova!

Eriks presentation

Spaning #4 - Tid för fokus
Problemet med dagens teknik är att den kan stjäla fokus, därför kommer nu en ny generation verktyg, vars enda syfte är att skapa fokus.

Det kan vara en kryddkvarn, som med ett enda vrid slår ut det trådlösa nätverket i köket så att man kan lägga ifrån sig paddan för att äta i lugn och ro. Det kan vara skrivmaskinen Hemingwrite, en dator utan internet som gör att författare kan fokusera fullt ut när de skriver.

John_Mellkvist3

 

– Fokus är vår tids akilleshäl. Därför ser vi nu teknik och affärsmodeller som säljer fokus. Det finns exempelvis affärsmodeller där man inte längre har butiker utan ställer ut racks med kläder på företagsytor, där fokuserade människor kan köpa kläder utan att springa ut och handla.

– Och en av de hetaste trenderna är sömn utifrån budskapet ”A good day starts the night before”.

– Vi har problem att hantera all informationsmängd som kastar sig över oss varje dag. Sömn är en av de saker som verkligen kommer att blomma. Så sov gott! hälsade John Mellkvist som avslutning på sina fyra trendspaningar.

John Mellkvists presentation

Kan man tävla i stil?
Helena Giertta och Olle Josephson välkomnades därefter upp på scenen. De ingår i juryn för utmärkelsen ”Årets stilist”. Helena är chefredaktör och vd för Journalisten och Olle är språkprofessor vid Stockholms universitet.

Efter några inledande ord fick även journalisten Torbjörn Nilsson, årets stilist 2016, kliva upp på scenen och delta i ett samtal om stil i texter och hur han själv arbetar.

Stilsamtal1

 

– Stil bygger på en stark muntlig berättelse och jag letar alltid efter anekdoter, berättade han.
– Stil är också rytm, det är den vita mellan raderna som har kraften.

Ett av hans råd var att ”sluta med cliffhangern”.

”Kommunikation är feeling”
Nästa – och dagens sista – föreläsare var entreprenören Per Holknekt, en man bakom många tidningsrubriker. Han knöt an till programpunkten innan och kom med ett tidigt råd:
– Avsluta meningen med ett kommatecken, inte punkt - för folk vill alltid veta mer!

Per Holknekt delade sedan med sig av delar av sin personliga resa men framför allt sitt kommunikativa förhållningssätt, som han bland annat applicerade när han startade Odd Molly.

– Acceptera dina rädslor, dina bristfälligheter, din fantastiskhet men låtsas aldrig! Så snart du börjar låtsas och ska accepteras av andra så äger du inte din unikitet, kommenterade han.

Per Holknekt tipsade om också om hur han tycker att man ska nå ut i bruset.
– Kommunikation ska vara feeling, det ska kännas. Det ska vara ärligt.

Per Holknekt

 

Han berättade berörande och underhållande om sina tillkortakommanden och drivkrafter och nämnde bland annat en fråga han ofta får: ”Vad inspirerar dig?”
– Inspiration är när det känns, när saker fungerar, när det finns en lina mellan avsändare och mottagare. Det handlar inte om produkten, det handlar om känslan, är svaret på den frågan, sade han.

– I dag är det ”connection” som gäller, inte kundvärde. Lyhördhet är det starkaste verktyget för att nå fram. Det handlar om att skapa gemenskap, äkthet och relationer mellan människor.

TACK FÖR I ÅR!

MIngel

 

Story 2017 avslutades med ett uppskattat mingel, ”after conference”.

VInglas

 

Tack alla föreläsare som inspirerande på olika sätt, tack alla deltagare för att ni kom och välkomna tillbaka 2018! #komtillstory

Avslut

 

Tips på öppna eller företagsinterna kurser som knyter an till Story:

Finslipa din presentationsteknik
Google Docs för effektivt samarbete
Google Analytics
Digital taktik
Digital transformation
Att filma med mobilen
Producera film som proffsen

 

Foto: Janis Lukas

 

Spara

 

Spara