Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Story

Att megalyckas i det digitala landskapet

2016-10-04 Lotta Eriksson

Björn Alberts, Marketing & Communications Director för den senaste upplagan av Volvo Ocean Race, var med och slog alla tidigare rekord i racets 40-åriga historia. Volvo Ocean Race är världens femte största sportevent utifrån medial räckvidd och antalet åskådare. Här kan vi ana inspirationsföreläsning, eller hur?!

- Mitt uppdrag var att öka publikantalet och deras engagemang men också att skapa ökat medievärde och framför allt att skapa förändring, inleder han.

- Så det här är en story om ett äventyr som äger rum i nio etapper runt om på hela jorden, där vi bland annat passerar stället där Titanic sjönk, Bermudatriangeln och Cape Horn.

- Uppmärksamhet fick vi men vi behövde väcka engagemang och skapa ett genuint intresse - bortom sportresultatet - och aktivera andra i det digitala landskapet.

- Så vi tog fram en strategi, som bara var på en sida. Högst upp angav vi de aktiviteter vi hade för att få uppmärksamhet, exemplifierar han.

Sju storytellers ombord skildrade vardagen

Bland annat anlitade man sju storytellers med mediestationer ombord på båtarna. Dessutom användes alla tillgängliga sociala medier. Facebook användes exempelvis för korta dagliga filmsnuttar.

Björn visar exempel på en film - som i kvalitet vida överglänser de små korta livefilmer vi lägger ut på vår Facebooksida under konferensen. Filmerna visar sig dock vara gjorda i samarbete med proffs, för att anpassas till en yngre publik. På Facebook utlystes också tävlingar i visuell konst och musik, där folk på olika platser i världen fick tävla om att illustrera Volvo Ocean Race.

- Vi växte 500 procent på Facebook men det viktigaste av allt var att de som följde oss var dubbelt så engagerade som tidigare, berättar Björn. 

Youtube blev aggregator för Volvo Ocean Races alla filmer och liveshower, där man bland annat gjorde liveintervjuer med personer på båtarna eller bjöd in kända personer som fick diskutera tävlingen i studion. Totalt gav Youtube och Facebook över 50 miljoner organiska (inte betalda) visningar.

Mobilapp och TV

En mobilapp för både Iphone och Android togs fram och låg på Facebook.Den laddade 400 000 personer ner. I appen kunde användarna bland annat följa båtarna, väderförhållanden, se liveevent från båtarna, tävla och mycket annat.

På Instagram handlade det mycket om att visa naturen, som kontrast till all action i andra kanaler. Engagemangsnivån landade på sju procent, vilket enligt Björn, är dubbelt så bra som de 25 största varumärkena på Instagram.

De nyttjade dessutom gamification och notera att 200 000 spelare världen över ägnade 14 minuter dagligen åt gaming under loppet.

Naturligtvis twittrades det också och resultatet blev 180 procents tillväxt på Twitter. Bland annat hade man livetweets från starter och målgångar. En karikatyrtecknare anlitades, vars alster twittrades ut kontinuerligt. TV-sändningar och hemsidan var andra naturliga kanaler i arbetet.

- Bildburen information är otroligt tacksamt att använda och skulle jag använda ett enda sätt så är det fotografier med korta bildtexter, konstaterar han.

Volvo Ocean Race-teamet lyckades till och med få prins Carl Philip att ta en selfie uppe i masten, 30 meter upp, under segling. Det resulterade i att fler kändisar också ville synas på samma sätt. 

Tips från "coachen":

Avslutningsvis delade Björn med sig av några konkreta tips till publiken:

- Hjälp dina följare att påverka sin egen image. Det finns ingen anledning att dela saker om det inte bygger mig själv.
- Jobba som en journalist, istället för som en kommunikatör.
- Jobba som en fotograf - det är visuellt material som gäller.
- Korsa ibland med något oväntat och posta som en vän som bryr sig om! Våga släppa Corporatesargen.
- Var konsekvent och tydlig
- till syvende och sisdt handlar det ändå bara om "ännu en dag på jobbet".

Och DET var storyn om hur Björn Alberts bland annat bidrog till att antalet videovisningar femdubblades och 1,7 miljarder TV-tittare nåddes under Volvo Ocean Race.

Vad var det jag trodde - en sann inspirationsföreläsning. Ni får ha tålamod med att vi inte fixar samma täckning med samma räckvidd under Story 2016! ;-)

Se presentationen här: Extreme content marketing

Läs mer på www.bjornalberts.com

 

Spara