Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Story

Blogg Story

 

Här kan du läsa allt om Story - konferensen för alla som kommunicerar!

Häng gärna på i de sociala flödena och använd #komtillstory i din kommunikation!

Och skriv några rader i kommentarsfältet eller på Twitter om du har frågor till någon av föreläsarna under konferenserna!

Fotografiska Servering

Språk, stil och succé för Story

2017-10-09 Lotta Eriksson

Den 5 oktober genomfördes Story på Fotografiska i Stockholm. Det blev en inspirerande heldag för alla som kommunicerar i arbetet, exempelvis kommunikatörer, översättare och språkvårdare men också influencers och andra intresserade.

 

Välkommen

 

Konferensens värd, programledaren och författaren, Brita Zackari, inledde Story - och efter en kort presentation lämnade hon över ordet till dagens första talare, David Phillips.

Med sin gedigna erfarenhet av retorik och presentationsteknik, beskrev han storytelling som en vetenskapligt säljande magi och förklarade varför.

Enligt hans synsätt är insikt och känsla ett par av de viktigaste beståndsdelarna för framgångsrik storytelling.

David_P

 

Han presenterade därför ”The Devil's cocktail” respektive ”The Angel's cocktail” – två instrument för att "injicera rätt hormoner" och därmed få önskad reaktion på budskapet.

Tre goda hormoner stärker budskapet
– Stories skapar dopamin! Allting som har en progression och händelse skapar dopamin. Därför är dopamin en viktig beståndsdel i storytelling.

– Om du dessutom skapar förväntan och sätter en cliffhanger har du komponenter som ökar dopaminet, underströk han.

Dopamin bidrar bland annat till ett habegär, en vilja att få mer. Det skapar fokus, motivation, kreativitet och bättre minne. 

Ett annat viktigt hormon är oxytocin, som bland annat skapar generositet, tillit och samhörighet.
– Det är det vackraste hormoner av alla, poängterade David Phillips.
– Storytelling kan skapa oxytocin genom både empati och motgångar.

Det tredje hormonet som han belyste var endorfin:
– Skapa storytelling med skratt, rådde han – eftersom endorfiner exempelvis ger positivitet, kreativitet och minskar stress

De tre hormonerna dopamin, oxytocin och endorfin ger en ”Angel’s cocktail”. Motsatsen är kortisol och adrenalin, som snarare skapar intolerans, irritation och kritik. De hormonerna ger därför en ”Devil´s cocktail”, menade David Phillips.
– Lär känna dina hormoner, avslutade han.

David Phillips lathund för storytelling

Spaning #1 - Divided times

John_Mellkvist1

 

Och då var det dags för den första av fyra spaningar av John Mellkvist, Head of Future and Strategy vid Mindmakers PR. Hans första spaning handlade om "Divided times", alltså övertygelsernas tid och om politiseringen av moderna budskap.

– I dag måste vi förhålla oss till politik. Så ha en tydlig värdegrund och principer – och kommunicera dem. Ligger de inte rätt i tiden måste ni förändra dem, sade han bland annat.

Andra än kommunikatören berättar
Det pratas om att Kiruna ska flyttas – men i själva verket är det både Kiruna och Malmberget i Gällivare som håller på att lokaliseras om.

I ett spännande samtal mellan Brita Zackari och Erika Lindblad från LKAB, huvudansvarig för kommunikationen i samband med flytten av städerna, beskrevs en lång process där kommunikation har varit och fortfarande är vitalt.

– Det är två städer som flyttas. Det har aldrig tidigare skett i den här skalan i utvecklade länder, berättade Erika Lindblad.

– Det har varit viktigt att kommunicera resan mot målet och att använda mycket känslor, inte bara fakta i kommunikationen. Vi har valt att beskriva det som en samhällsomvandling, eftersom det är framåtsyftande, fortsatte hon.

Erika1

 

Bland annat öppnades tidigt en särskild hemsida med inspiration från New York Times, där samhällsomvandlingen presenteras inte bara i text, utan framför allt med bilder, filmer och ljud.

– Vi kände att vi har ett starkt case som vi kan bygga världens story kring, så vi bestämde oss för att testa nya angreppssätt.

– Vi låter andra berätta sina historier, det skapar större acceptans. För oss är ambassadörer i samhället viktigast. Det är inte kommunikatören som behöver berätta! summerade Erika Lindblad.

Erika Lindblads bilder

Hemsidan Samhällsomvandling

Exempel på LKABs filmer/storytelling:
Vårt hem var vår borg
LKAB flyttar hus
Malmbergare flyttar in på Repisvaara
Mitt hem är där mina saker är
En chans att tänka nytt

”I varje haha finns ett aha”
Humor och att skapa känslor. Det är framgångsfaktorer för Karin af Klintberg, producent för många TV-succéer och filmer.

Under Story beskrev hon sina konkreta knep för att få folk att lyssna. Framför allt påpekade hon att alla lär sig bäst i ett skratt.

– I varje haha finns ett aha, konstaterade hon.

Ett annat knep är att ”visa, inte bara prata”.  
– Det handlar om att komma nära först och sedan visa fakta, framhöll hon.

KarinafKlintberg

 

Alltså arbetar hon med humor först av allt, för att skapa en känsla. Hon litar med på sin egen magkänsla än målgruppsanalyser eller enkäter.
– Jag jobbar också med att slänga in något oväntat och otippat, berättade hon.

Karin af Klintberg åskådliggjorde vad hon menade genom att visa exempel ur bland annat Historieätarna, Värsta språket och Rea.

– Väck en känsla och sedan kan du börja kommunicera! Och kan du kommunicera din idé med en mening är du något på spåret, kommenterade hon vidare.

– Människan har berättat historier så länge vi har kunnat prata och den kompetensen kommer inte sluta efterfrågas bara för att plattformarna förändras. Det finns alltid någon som vill lyssna på den som berättar passionerat och väl!
– Berätta det stora genom det lilla, tipsade hon.

Spaning #2 - Hur skapas värde?
John Mellkvists andra spaning för dagen handlade om hur man skapar värde. Det kan ske på en rad olika sätt och handlar inte bara om mindre logotype, utan mer om mindre skryt, ett högre syfte, mer funktion och mer stolthet.

Det bygger egentligen på två aktuella trender; absolut gravallvar respektive ironisk lek med identitet, menade han.

John_Mellkvist2

 

Spaning #3 - Bildsamhället 3.0
Den tredje spaningen, som levererades direkt efter lunch, rörde "bildsamhället 3.0", alltså bildens betydelse. John Mellkvist exemplifierade detta genom Beyoncés ”gravidbild”, som är Instagrams mest gillade inlägg, med 11 miljoner likes.

– Det sker 95 miljoner uppladdningar per dag på Instagram. Om du vill utmana Beyoncé ska du tanka upp din bild på onsdagar klockan 17, då har du störst chans få flest likes, sade han bland annat.

Ord och sång i samspråk
Improvisation är rena dödsångesten, konstaterar Daniel Adams Ray i ett samtal med Brita Zackari. Det gäller att öva och öva för att kunna improvisera. Daniel Adams Ray är svensk rappare, sångare och modedesigner – en sann multikreatör. Under september i år genomförde han 20 spelningar på Strandvägen 1, som byggde på just en stor dos improvisation.

I samtalet berättade han att han fokuserar på texter och det skrivna ordet eftersom han själv tycker att han sjunger ”surt”. Det är inte enkla rim som skapar poänger, utan alla stavelser ska fonetiskt rimma, enligt hans beskrivning.

– Självklart ska ord och sång samspråka men texten går aldrig att komma undan, sade han, apropå att han själv alltid börjar med det skrivna ordet i sin kreativa process.   

DAR_1

 

För tio år sedan skapade Daniel Adams Ray modevarumärket Lagom tillsammans med en designer.
– Vi ville inte skapa en uniform för hela Sverige, utan jag tycker att själva ordet lagom måste spridas mer i världen. Det är fint att stå i kö, människor behöver se varandra för vad de är, för mig symboliserar ”lagom” det fina i Sverige.

– Jag är själv jättejättemycket lagom, jag misslyckas hela tiden, sade han.

– Det gör ingenting så länge man rör sig framåt. För mig är det viktigt att använda min musik för att påverka. Att jobba crossmedia ger energi - men börja alltid med det skrivna ordet! Och hitta projiceringsytor för dina kreativa idéer, rekommenderade han.

Från Slack till IFTT
Erik Fors Andrée är entreprenör och föreläsare, tillika kursledare i flera kurser hos Företagsuniversitetet. Han bidrog under Story med 14 olika digitala verktyg till allas vår verktygslåda. Verktyg, som inte bara effektiviserar och ökar samverkan, utan också är både billiga, snygga och enkla att lära sig.

– De är byggda för samarbete och diskussion, de samverkar med andra verktyg, det är lätt att komma igång, de kostar ingenting, de är kraftfulla – de är snygga och sköna att använda, summerade han.

Erik Fors Andree

 

Några av de verktyg som han belyste var Slack, Trello, Facebooks messengerfunktion, Youcanbook.me, Grammarly, Calmly, Google Docs, Haiku Deck, Google Drive, One hour Translation, 99Designs, Fiverr och If this than that, IFTT.

– Med hjälp av nya verktyg får vi en annan typ av kreativitet, effektivitet och samverkan än vi haft förut.
– Vi utvecklas med våra verktyg och med det i åtanke vill jag sammanfatta; det finns en ny era digitala verktyg tillgängliga för vem som helst! Det är bara att prova!

Eriks presentation

Spaning #4 - Tid för fokus
Problemet med dagens teknik är att den kan stjäla fokus, därför kommer nu en ny generation verktyg, vars enda syfte är att skapa fokus.

Det kan vara en kryddkvarn, som med ett enda vrid slår ut det trådlösa nätverket i köket så att man kan lägga ifrån sig paddan för att äta i lugn och ro. Det kan vara skrivmaskinen Hemingwrite, en dator utan internet som gör att författare kan fokusera fullt ut när de skriver.

John_Mellkvist3

 

– Fokus är vår tids akilleshäl. Därför ser vi nu teknik och affärsmodeller som säljer fokus. Det finns exempelvis affärsmodeller där man inte längre har butiker utan ställer ut racks med kläder på företagsytor, där fokuserade människor kan köpa kläder utan att springa ut och handla.

– Och en av de hetaste trenderna är sömn utifrån budskapet ”A good day starts the night before”.

– Vi har problem att hantera all informationsmängd som kastar sig över oss varje dag. Sömn är en av de saker som verkligen kommer att blomma. Så sov gott! hälsade John Mellkvist som avslutning på sina fyra trendspaningar.

John Mellkvists presentation

Kan man tävla i stil?
Helena Giertta och Olle Josephson välkomnades därefter upp på scenen. De ingår i juryn för utmärkelsen ”Årets stilist”. Helena är chefredaktör och vd för Journalisten och Olle är språkprofessor vid Stockholms universitet.

Efter några inledande ord fick även journalisten Torbjörn Nilsson, årets stilist 2016, kliva upp på scenen och delta i ett samtal om stil i texter och hur han själv arbetar.

Stilsamtal1

 

– Stil bygger på en stark muntlig berättelse och jag letar alltid efter anekdoter, berättade han.
– Stil är också rytm, det är den vita mellan raderna som har kraften.

Ett av hans råd var att ”sluta med cliffhangern”.

”Kommunikation är feeling”
Nästa – och dagens sista – föreläsare var entreprenören Per Holknekt, en man bakom många tidningsrubriker. Han knöt an till programpunkten innan och kom med ett tidigt råd:
– Avsluta meningen med ett kommatecken, inte punkt - för folk vill alltid veta mer!

Per Holknekt delade sedan med sig av delar av sin personliga resa men framför allt sitt kommunikativa förhållningssätt, som han bland annat applicerade när han startade Odd Molly.

– Acceptera dina rädslor, dina bristfälligheter, din fantastiskhet men låtsas aldrig! Så snart du börjar låtsas och ska accepteras av andra så äger du inte din unikitet, kommenterade han.

Per Holknekt tipsade om också om hur han tycker att man ska nå ut i bruset.
– Kommunikation ska vara feeling, det ska kännas. Det ska vara ärligt.

Per Holknekt

 

Han berättade berörande och underhållande om sina tillkortakommanden och drivkrafter och nämnde bland annat en fråga han ofta får: ”Vad inspirerar dig?”
– Inspiration är när det känns, när saker fungerar, när det finns en lina mellan avsändare och mottagare. Det handlar inte om produkten, det handlar om känslan, är svaret på den frågan, sade han.

– I dag är det ”connection” som gäller, inte kundvärde. Lyhördhet är det starkaste verktyget för att nå fram. Det handlar om att skapa gemenskap, äkthet och relationer mellan människor.

TACK FÖR I ÅR!

MIngel

 

Story 2017 avslutades med ett uppskattat mingel, ”after conference”.

VInglas

 

Tack alla föreläsare som inspirerande på olika sätt, tack alla deltagare för att ni kom och välkomna tillbaka 2018! #komtillstory

Avslut

 

Tips på öppna eller företagsinterna kurser som knyter an till Story:

Finslipa din presentationsteknik
Google Docs för effektivt samarbete
Google Analytics
Digital taktik
Digital transformation
Att filma med mobilen
Producera film som proffsen

 

Foto: Janis Lukas

 

Spara

 

Spara

Mingeldags

2016-10-04 Lotta Eriksson

Frida Boisen avrundar dagen och summerar alla stories som levererats under den innehållsrika dagen med mycket content;

- Äg er publik, lyfte hon bland annat fram.

Nu stundar mingel och nätverkande för det stora antal deltagare som har valt att inspireras på Story 2016, denna vackra höstdag i de här fantastiskt stilfulla lokalerna på Vasateatern! Tack för att ni kom, hoppas vi ses igen!

Läs en intervju med Frida inför Story 2016 här

 

Spara

Alexander avrundar dagen med blick bakåt och framåt

2016-10-04 Lotta Eriksson

Story har en timme kvar - innan nätverkande och mingel - och det är med stor spänning vi ser fram emot att ha cyberfilosofen Alexander Bard på scenen. Han har med sig två whiteboards i stället för att använda powerpoints.

- I musikbranschen är powerpoints att likställa med playback, skämtar han inledningsvis och tar sedan avstamp i begreppen kommunikation, identitet och funktionella modeller.

Han hävdar att marknadsföring i princip är död, eftersom folk inte vill ha reklam och envägskommunikation/monologer längre. En anledning till detta är förstås mobiltelefonerna, som vi använder 7,5 timme per dag i genomsnitt.

- Vår egen identitet är viktig för människorna. Därför måste vi ha modeller som fungerar och är moderna, understryker han.

- Ska ni kommunicera med människor måste ni kommunicera rakt ner i deras identitet!

Modellerna bygger på gammal historia

Många gånger är modellerna för kommunikation byggda på gårdagens historia och eftersom historien ändras hela tiden, så måste modellerna anpassas efter nutiden. Alexander gör därför en historisk odyssé och beskriver ett antal paradigmskiften genom flera århundraden. Och alla tider har de facto varit kommunikationssamhällen!

- Varje skifte präglas av kaos och kommunikationen ska skapa tryggheten. Det handlar om att också skapa transparens men det viktigaste är att kommunikationen är genuin, poängterar han.

Ett råd som Alexander Bard nämner flera gånger är att identifiera den som figurerar "lite utanför" radarn:

- Den som är längst bort från det gamla industrisamhället är mest sugen på innovation och vet hur ny teknologi ska användas och kan utvecklas, exemplifierar han.

Det är för övrigt grymt imponerande att kunna rekapitulera historien på ett så livfullt sätt och dra relevanta paralleller med nutiden, utan att ha ett manus! Hatten av!

"Come together" och humor - ledord för Eurovision

2016-10-04 Lotta Eriksson

- Använd humor när ni ska infomera, det ökar lyssnandet, säger Petra Mede just nu på scenen. I våras ledde hon - med stor framgång - Eurovision Song Contest, framför 205 miljoner TV-tittare. Nu berättar hon, i ett samtal med Frida Boisen, att hon nog är litet krass och cynisk men framför allt att hon har en  "fuckoff-mentalitet".

Detta apropå att hon fick avsluta sin tidigare karriär som dansare efter en ryggskada. Hon satsade i stället på stand-up comedy och blev sedermera hyllad programledare, bland annat för Eurovision Song Contest.

Att Eurovision 2016 blev en sådan formidabel succé tror hon beror på att hon hade förmånen att var programledare även 2013 och att det fanns ett bra och beprövat team att jobba med.

Var det svårare andra gången när förväntningarna ska överträffas? undrar Frida.

- Ja det gjorde det litet svårt att tacka ja i första andetaget. Det är ju bättre att lämna på topp men jag fick förklarat för mig att det skulle bli annorlunda och att vi skulle vara två programledare. Då var det inte svårt att tacka ja, svarar Petra Mede.

Manusförfattare med inkännande fingertoppskänsla

Det omtalade teamet leddes, inte minst, av Edward af Sillén, som var med redan 2013 och som både Petra och Måns Zelmerlöv hade arbetat med tidigare. De visste helt enkelt att de kunde lita på honom, eftersom han är en regissör och manusförfattare med ett stadigt helhetsgrepp.

- Och varenda en i teamet var så fruktansvärt professionell, gjorde sitt absolut yttersta och satte värde på sitt arbete. Det är fantastiska egenskaper och bidrog till att allt blev så bra, betonar Petra.

Det var Edward som skrev Petras manus till Eurovision Song Contest både 2013 eller 2016, och han släpps därför nu in - på film från Malmö.

- Vi kände att vi skulle behålla dna:t från 2013, som värmen, kärlek till formatet och att våga skämta. De två främsta förbättringsområdena var att ta humorn ett steg till och att behålla spänningen till slutet.

Han berättar också att han ville få in mer show, mer sång, dans och skämt! Det var därför viktigt att välja rätt programledare. Petra var, enligt Edward, given.

- Men vi kände att vi ville ha in någon mer och det var då kom Måns in. Att arbeta med de två programledarna är en dröm. Mitt arbete gick mest ut på att umgås med dem, så att jag kunde hitta deras 'ton 'när jag skrev manus. Ett manus ska inte kännas skrivet, utan det ska kännas som om det verkligen kommer från programledarna själva, beskriver han.

Petra visar även i ord och handling att humorn är hennes ledstjärna och drar ner skrattsalvor under samtalet.Hon delade också med sig av några kloka råd. De kommer på filmen här: 

 

 

 

Spara

Trenden är att vi skriver med munnen

2016-10-04 Lotta Eriksson

Dagens sista spaning från Anna Kleinwichs Magnusson handlar om användandet av Siri och att trenden är att vi "skriver med munnen" och vad händer då med vår handstil?

Se Anna här:

 

 

Läs en intervju med Anna här

"Texten viktigare än någonsin"

2016-10-04 Lotta Eriksson

Moa Blomkvist och Caroline Birgersson från webbcopybyrån Birger & Blom, som lägger upp strategier och skapar digitalt innehåll för både människor och maskiner, vill lyfta språkets betydelse på webben. De får väl ändå sägas representera en yngre generation i det kommunikativa landslaget.

De har bland annat startat ett redaktionellt projekt som visar att innehållet fyller en otroligt viktig funktion. Under projektet dokumenterade de äldre personers tankar och reaktioner och projektet fick stor viral spridning.

- Text på webben värderas sällan högt. Om man inte kan digitala spelreglerna, så fyller inte webben sin funktion och funktion är vad det handlar om. Människor ska ta till sig innehållet, förklarar de.

Enligt Moa och Caroline har många i dag "digital ångest" och 78 procent av ledamöterna i landets styrelser saknar digital kompetens.

- Alla måste lägga ett digital filter på sin yrkesroll, även styrelseledamöterna. Därför ska man skriva för både människor och maskiner, menar de:

- Texterna har aldrig varit lika viktiga som de är i dag. Det är dem man läser, det är dem som navigerar läsarna framåt på webben. Videos är inte sökbara i sig, varje video och bild behöver text för att komma fram i sökmotorer.

De lyfter fram vikten av att jobba mot algoritmer så att man dyker upp i flödet för användaren, det fungerar som ett skyltfönster utåt.

- Med en språklig strategi kan man påverka de algoritmer som webben är uppbyggd av och skapa vägar in till just din webbplats och göra den synlig i söknätverk som Google och sociala kanaler, poängterar de.

Människa motsvarar texten, maskin motsvarar innehållet

De förevisar också hur gemene man söker på nätet, understryker vikten av att som redaktör optimera sökresultaten och ger dessutom konkreta tips på hur man bland annat ska jobba med metadata, nyckelord och länkar men också på hur man ska utgå från användarens kontext när användaren vänder sig till en sökmotor som Google.

- Utgå inte från traditionell målgruppsbeskrivning, utan utgå från att det är separata beteenden på webben, understryker de.

- Man ska utgå från vilken situation användaren är i när personen vill ha det här innehållet. Ålder, utseende och liknande spelar ingen roll. Gå på situationen, då blir det inget bortfall, utan man träffar rätt från början.

- Fundera därför alltid över vem ska läsa texten och vilken situation läsaren är i när hon eller han ska läsa den, rekommenderade de. 

Moa och Caroline förtydligar att "maskin" i det här resonemanget är sökfunktionen, den löser situationen genom att leverera innehåll. Därför måste människa och maskin samspela med varandra. De avslutar med att säga att de vill inspirera andra att förstå att det inte räcker med bra texter!

Läs mer på www.birgerochblom.se

Läs en intervju här: BirgerochBlom

 

Spara

Vi skriver med bild = emojin är här för att stanna

2016-10-04 Lotta Eriksson

Dags för flera spaningar från Anna Kleinwichs Magnusson, som nu lyfter fram emojis, det fenomen som gör att vi numera kan skriva med bild.

- Korta texter kan också uppfattas som korta i tonen, därför lättar emojis upp, poängterar hon.

- För bara några år sedan hade det varit otänkbart att ett företag skulle använda små röda hjärtan i sin kommunikation och det är i dag den mest använda bilden.

Enligt Anna använder 40 procent emojis i jobb-sms, jobbmejl och på det sociala intranätet nu för tiden. 60 procent av cheferna tycker också att det är helt ok.

Det har lett till att tonen har förändrats och att vi numera alla, på ett sätt eller annat, arbetar med våra personliga varumärken på ett nytt sätt. Det innebär också att företag måste hitta nya vägar för att nå sina målgrupper. Många gånger hittar man därför en "ambassadör" för sin kommunikation.

- Framför allt är det viktigt att som företag hitta sin "egen ton", påpekar Anna.

 

Spara

Digitalt

Att megalyckas i det digitala landskapet

2016-10-04 Lotta Eriksson

Björn Alberts, Marketing & Communications Director för den senaste upplagan av Volvo Ocean Race, var med och slog alla tidigare rekord i racets 40-åriga historia. Volvo Ocean Race är världens femte största sportevent utifrån medial räckvidd och antalet åskådare. Här kan vi ana inspirationsföreläsning, eller hur?!

- Mitt uppdrag var att öka publikantalet och deras engagemang men också att skapa ökat medievärde och framför allt att skapa förändring, inleder han.

- Så det här är en story om ett äventyr som äger rum i nio etapper runt om på hela jorden, där vi bland annat passerar stället där Titanic sjönk, Bermudatriangeln och Cape Horn.

- Uppmärksamhet fick vi men vi behövde väcka engagemang och skapa ett genuint intresse - bortom sportresultatet - och aktivera andra i det digitala landskapet.

- Så vi tog fram en strategi, som bara var på en sida. Högst upp angav vi de aktiviteter vi hade för att få uppmärksamhet, exemplifierar han.

Sju storytellers ombord skildrade vardagen

Bland annat anlitade man sju storytellers med mediestationer ombord på båtarna. Dessutom användes alla tillgängliga sociala medier. Facebook användes exempelvis för korta dagliga filmsnuttar.

Björn visar exempel på en film - som i kvalitet vida överglänser de små korta livefilmer vi lägger ut på vår Facebooksida under konferensen. Filmerna visar sig dock vara gjorda i samarbete med proffs, för att anpassas till en yngre publik. På Facebook utlystes också tävlingar i visuell konst och musik, där folk på olika platser i världen fick tävla om att illustrera Volvo Ocean Race.

- Vi växte 500 procent på Facebook men det viktigaste av allt var att de som följde oss var dubbelt så engagerade som tidigare, berättar Björn. 

Youtube blev aggregator för Volvo Ocean Races alla filmer och liveshower, där man bland annat gjorde liveintervjuer med personer på båtarna eller bjöd in kända personer som fick diskutera tävlingen i studion. Totalt gav Youtube och Facebook över 50 miljoner organiska (inte betalda) visningar.

Mobilapp och TV

En mobilapp för både Iphone och Android togs fram och låg på Facebook.Den laddade 400 000 personer ner. I appen kunde användarna bland annat följa båtarna, väderförhållanden, se liveevent från båtarna, tävla och mycket annat.

På Instagram handlade det mycket om att visa naturen, som kontrast till all action i andra kanaler. Engagemangsnivån landade på sju procent, vilket enligt Björn, är dubbelt så bra som de 25 största varumärkena på Instagram.

De nyttjade dessutom gamification och notera att 200 000 spelare världen över ägnade 14 minuter dagligen åt gaming under loppet.

Naturligtvis twittrades det också och resultatet blev 180 procents tillväxt på Twitter. Bland annat hade man livetweets från starter och målgångar. En karikatyrtecknare anlitades, vars alster twittrades ut kontinuerligt. TV-sändningar och hemsidan var andra naturliga kanaler i arbetet.

- Bildburen information är otroligt tacksamt att använda och skulle jag använda ett enda sätt så är det fotografier med korta bildtexter, konstaterar han.

Volvo Ocean Race-teamet lyckades till och med få prins Carl Philip att ta en selfie uppe i masten, 30 meter upp, under segling. Det resulterade i att fler kändisar också ville synas på samma sätt. 

Tips från "coachen":

Avslutningsvis delade Björn med sig av några konkreta tips till publiken:

- Hjälp dina följare att påverka sin egen image. Det finns ingen anledning att dela saker om det inte bygger mig själv.
- Jobba som en journalist, istället för som en kommunikatör.
- Jobba som en fotograf - det är visuellt material som gäller.
- Korsa ibland med något oväntat och posta som en vän som bryr sig om! Våga släppa Corporatesargen.
- Var konsekvent och tydlig
- till syvende och sisdt handlar det ändå bara om "ännu en dag på jobbet".

Och DET var storyn om hur Björn Alberts bland annat bidrog till att antalet videovisningar femdubblades och 1,7 miljarder TV-tittare nåddes under Volvo Ocean Race.

Vad var det jag trodde - en sann inspirationsföreläsning. Ni får ha tålamod med att vi inte fixar samma täckning med samma räckvidd under Story 2016! ;-)

Se presentationen här: Extreme content marketing

Läs mer på www.bjornalberts.com

 

Spara

Nya krafter efter lunch

2016-10-04 Lotta Eriksson

Deltagarna har minglat och ätit lunch. Många passade på att ta en selfie med Marcus Oscarsson också! Stämningen på Vasateatern är hög! Nu kör vi vidare med nästa programpunkt.

 

 

Spara

Så kom namnet Story till

2016-10-04 Lotta Eriksson

Tidigare hette konferensen Språkvårdsdagen och när Företagsuniversitetet kände att det var dags att ta denna uppskattade konferens ett steg till tidigare i år, så genomfördes en tävling där man fick komma med förslag på nytt namn.

Valet föll till slut på "Story" och upphovsman till det var Ulf Bergman. Han är här på konferensen i dag och vi har passat på att fråga honom om hur han kom på det vinnande namnet!

 

Tack för ditt bidrag Ulf - nu kör Story vidare!