Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Story

Blogg Story

 

Här kan du läsa allt om Story - konferensen för alla som kommunicerar!

Häng gärna på i de sociala flödena och använd #komtillstory i din kommunikation!

Och skriv några rader i kommentarsfältet eller på Twitter om du har frågor till någon av föreläsarna under konferenserna!

Mingeldags

2016-10-04 Lotta Eriksson
IMG_1450

Frida Boisen avrundar dagen och summerar alla stories som levererats under den innehållsrika dagen med mycket content;

- Äg er publik, lyfte hon bland annat fram.

Nu stundar mingel och nätverkande för det stora antal deltagare som har valt att inspireras på Story 2016, denna vackra höstdag i de här fantastiskt stilfulla lokalerna på Vasateatern! Tack för att ni kom, hoppas vi ses igen!

Läs en intervju med Frida inför Story 2016 här

Alexander avrundar dagen med blick bakåt och framåt

2016-10-04 Lotta Eriksson
IMG_1443

Story har en timme kvar - innan nätverkande och mingel - och det är med stor spänning vi ser fram emot att ha cyberfilosofen Alexander Bard på scenen. Han har med sig två whiteboards i stället för att använda powerpoints.

- I musikbranschen är powerpoints att likställa med playback, skämtar han inledningsvis och tar sedan avstamp i begreppen kommunikation, identitet och funktionella modeller.

Han hävdar att marknadsföring i princip är död, eftersom folk inte vill ha reklam och envägskommunikation/monologer längre. En anledning till detta är förstås mobiltelefonerna, som vi använder 7,5 timme per dag i genomsnitt.

- Vår egen identitet är viktig för människorna. Därför måste vi ha modeller som fungerar och är moderna, understryker han.

- Ska ni kommunicera med människor måste ni kommunicera rakt ner i deras identitet!

Modellerna bygger på gammal historia

Många gånger är modellerna för kommunikation byggda på gårdagens historia och eftersom historien ändras hela tiden, så måste modellerna anpassas efter nutiden. Alexander gör därför en historisk odyssé och beskriver ett antal paradigmskiften genom flera århundraden. Och alla tider har de facto varit kommunikationssamhällen!

- Varje skifte präglas av kaos och kommunikationen ska skapa tryggheten. Det handlar om att också skapa transparens men det viktigaste är att kommunikationen är genuin, poängterar han.

IMG_1444

Ett råd som Alexander Bard nämner flera gånger är att identifiera den som figurerar "lite utanför" radarn:

- Den som är längst bort från det gamla industrisamhället är mest sugen på innovation och vet hur ny teknologi ska användas och kan utvecklas, exemplifierar han.

Det är för övrigt grymt imponerande att kunna rekapitulera historien på ett så livfullt sätt och dra relevanta paralleller med nutiden, utan att ha ett manus! Hatten av!

"Come together" och humor - ledord för Eurovision

2016-10-04 Lotta Eriksson
IMG_1437

- Använd humor när ni ska infomera, det ökar lyssnandet, säger Petra Mede just nu på scenen. I våras ledde hon - med stor framgång - Eurovision Song Contest, framför 205 miljoner TV-tittare. Nu berättar hon, i ett samtal med Frida Boisen, att hon nog är litet krass och cynisk men framför allt att hon har en  "fuckoff-mentalitet".

Detta apropå att hon fick avsluta sin tidigare karriär som dansare efter en ryggskada. Hon satsade i stället på stand-up comedy och blev sedermera hyllad programledare, bland annat för Eurovision Song Contest.

Att Eurovision 2016 blev en sådan formidabel succé tror hon beror på att hon hade förmånen att var programledare även 2013 och att det fanns ett bra och beprövat team att jobba med.

Var det svårare andra gången när förväntningarna ska överträffas? undrar Frida.

- Ja det gjorde det litet svårt att tacka ja i första andetaget. Det är ju bättre att lämna på topp men jag fick förklarat för mig att det skulle bli annorlunda och att vi skulle vara två programledare. Då var det inte svårt att tacka ja, svarar Petra Mede.

Manusförfattare med inkännande fingertoppskänsla

Det omtalade teamet leddes, inte minst, av Edward af Sillén, som var med redan 2013 och som både Petra och Måns Zelmerlöv hade arbetat med tidigare. De visste helt enkelt att de kunde lita på honom, eftersom han är en regissör och manusförfattare med ett stadigt helhetsgrepp.

- Och varenda en i teamet var så fruktansvärt professionell, gjorde sitt absolut yttersta och satte värde på sitt arbete. Det är fantastiska egenskaper och bidrog till att allt blev så bra, betonar Petra.

IMG_1441

Det var Edward som skrev Petras manus till Eurovision Song Contest både 2013 eller 2016, och han släpps därför nu in - på film från Malmö.

- Vi kände att vi skulle behålla dna:t från 2013, som värmen, kärlek till formatet och att våga skämta. De två främsta förbättringsområdena var att ta humorn ett steg till och att behålla spänningen till slutet.

Han berättar också att han ville få in mer show, mer sång, dans och skämt! Det var därför viktigt att välja rätt programledare. Petra var, enligt Edward, given.

- Men vi kände att vi ville ha in någon mer och det var då kom Måns in. Att arbeta med de två programledarna är en dröm. Mitt arbete gick mest ut på att umgås med dem, så att jag kunde hitta deras 'ton 'när jag skrev manus. Ett manus ska inte kännas skrivet, utan det ska kännas som om det verkligen kommer från programledarna själva, beskriver han.

Petra visar även i ord och handling att humorn är hennes ledstjärna och drar ner skrattsalvor under samtalet.Hon delade också med sig av några kloka råd. De kommer på filmen här: 

 

Trenden är att vi skriver med munnen

2016-10-04 Lotta Eriksson

Dagens sista spaning från Anna Kleinwichs Magnusson handlar om användandet av Siri och att trenden är att vi "skriver med munnen" och vad händer då med vår handstil?

Se Anna här:

 

 

Läs en intervju med Anna här

"Texten viktigare än någonsin"

2016-10-04 Lotta Eriksson
IMG_1426

Moa Blomkvist och Caroline Birgersson från webbcopybyrån Birger & Blom, som lägger upp strategier och skapar digitalt innehåll för både människor och maskiner, vill lyfta språkets betydelse på webben. De får väl ändå sägas representera en yngre generation i det kommunikativa landslaget.

De har bland annat startat ett redaktionellt projekt som visar att innehållet fyller en otroligt viktig funktion. Under projektet dokumenterade de äldre personers tankar och reaktioner och projektet fick stor viral spridning.

- Text på webben värderas sällan högt. Om man inte kan digitala spelreglerna, så fyller inte webben sin funktion och funktion är vad det handlar om. Människor ska ta till sig innehållet, förklarar de.

Enligt Moa och Caroline har många i dag "digital ångest" och 78 procent av ledamöterna i landets styrelser saknar digital kompetens.

- Alla måste lägga ett digital filter på sin yrkesroll, även styrelseledamöterna. Därför ska man skriva för både människor och maskiner, menar de:

- Texterna har aldrig varit lika viktiga som de är i dag. Det är dem man läser, det är dem som navigerar läsarna framåt på webben. Videos är inte sökbara i sig, varje video och bild behöver text för att komma fram i sökmotorer.

De lyfter fram vikten av att jobba mot algoritmer så att man dyker upp i flödet för användaren, det fungerar som ett skyltfönster utåt.

- Med en språklig strategi kan man påverka de algoritmer som webben är uppbyggd av och skapa vägar in till just din webbplats och göra den synlig i söknätverk som Google och sociala kanaler, poängterar de.

Människa motsvarar texten, maskin motsvarar innehållet

De förevisar också hur gemene man söker på nätet, understryker vikten av att som redaktör optimera sökresultaten och ger dessutom konkreta tips på hur man bland annat ska jobba med metadata, nyckelord och länkar men också på hur man ska utgå från användarens kontext när användaren vänder sig till en sökmotor som Google.

- Utgå inte från traditionell målgruppsbeskrivning, utan utgå från att det är separata beteenden på webben, understryker de.

- Man ska utgå från vilken situation användaren är i när personen vill ha det här innehållet. Ålder, utseende och liknande spelar ingen roll. Gå på situationen, då blir det inget bortfall, utan man träffar rätt från början.

- Fundera därför alltid över vem ska läsa texten och vilken situation läsaren är i när hon eller han ska läsa den, rekommenderade de. 

Moa och Caroline förtydligar att "maskin" i det här resonemanget är sökfunktionen, den löser situationen genom att leverera innehåll. Därför måste människa och maskin samspela med varandra. De avslutar med att säga att de vill inspirera andra att förstå att det inte räcker med bra texter!

Läs mer på www.birgerochblom.se

Läs en intervju här: BirgerochBlom

Vi skriver med bild = emojin är här för att stanna

2016-10-04 Lotta Eriksson
emoij

Dags för flera spaningar från Anna Kleinwichs Magnusson, som nu lyfter fram emojis, det fenomen som gör att vi numera kan skriva med bild.

- Korta texter kan också uppfattas som korta i tonen, därför lättar emojis upp, poängterar hon.

- För bara några år sedan hade det varit otänkbart att ett företag skulle använda små röda hjärtan i sin kommunikation och det är i dag den mest använda bilden.

Enligt Anna använder 40 procent emojis i jobb-sms, jobbmejl och på det sociala intranätet nu för tiden. 60 procent av cheferna tycker också att det är helt ok.

Det har lett till att tonen har förändrats och att vi numera alla, på ett sätt eller annat, arbetar med våra personliga varumärken på ett nytt sätt. Det innebär också att företag måste hitta nya vägar för att nå sina målgrupper. Många gånger hittar man därför en "ambassadör" för sin kommunikation.

- Framför allt är det viktigt att som företag hitta sin "egen ton", påpekar Anna.

Digitalt

Att megalyckas i det digitala landskapet

2016-10-04 Lotta Eriksson

Björn Alberts, Marketing & Communications Director för den senaste upplagan av Volvo Ocean Race, var med och slog alla tidigare rekord i racets 40-åriga historia. Volvo Ocean Race är världens femte största sportevent utifrån medial räckvidd och antalet åskådare. Här kan vi ana inspirationsföreläsning, eller hur?!

- Mitt uppdrag var att öka publikantalet och deras engagemang men också att skapa ökat medievärde och framför allt att skapa förändring, inleder han.

- Så det här är en story om ett äventyr som äger rum i nio etapper runt om på hela jorden, där vi bland annat passerar stället där Titanic sjönk, Bermudatriangeln och Cape Horn.

- Uppmärksamhet fick vi men vi behövde väcka engagemang och skapa ett genuint intresse - bortom sportresultatet - och aktivera andra i det digitala landskapet.

- Så vi tog fram en strategi, som bara var på en sida. Högst upp angav vi de aktiviteter vi hade för att få uppmärksamhet, exemplifierar han.

Sju storytellers ombord skildrade vardagen

Bland annat anlitade man sju storytellers med mediestationer ombord på båtarna. Dessutom användes alla tillgängliga sociala medier. Facebook användes exempelvis för korta dagliga filmsnuttar.

Björn visar exempel på en film - som i kvalitet vida överglänser de små korta livefilmer vi lägger ut på vår Facebooksida under konferensen. Filmerna visar sig dock vara gjorda i samarbete med proffs, för att anpassas till en yngre publik. På Facebook utlystes också tävlingar i visuell konst och musik, där folk på olika platser i världen fick tävla om att illustrera Volvo Ocean Race.

- Vi växte 500 procent på Facebook men det viktigaste av allt var att de som följde oss var dubbelt så engagerade som tidigare, berättar Björn. 

IMG_1423

Youtube blev aggregator för Volvo Ocean Races alla filmer och liveshower, där man bland annat gjorde liveintervjuer med personer på båtarna eller bjöd in kända personer som fick diskutera tävlingen i studion. Totalt gav Youtube och Facebook över 50 miljoner organiska (inte betalda) visningar.

Mobilapp och TV

En mobilapp för både Iphone och Android togs fram och låg på Facebook.Den laddade 400 000 personer ner. I appen kunde användarna bland annat följa båtarna, väderförhållanden, se liveevent från båtarna, tävla och mycket annat.

På Instagram handlade det mycket om att visa naturen, som kontrast till all action i andra kanaler. Engagemangsnivån landade på sju procent, vilket enligt Björn, är dubbelt så bra som de 25 största varumärkena på Instagram.

De nyttjade dessutom gamification och notera att 200 000 spelare världen över ägnade 14 minuter dagligen åt gaming under loppet.

Naturligtvis twittrades det också och resultatet blev 180 procents tillväxt på Twitter. Bland annat hade man livetweets från starter och målgångar. En karikatyrtecknare anlitades, vars alster twittrades ut kontinuerligt. TV-sändningar och hemsidan var andra naturliga kanaler i arbetet.

- Bildburen information är otroligt tacksamt att använda och skulle jag använda ett enda sätt så är det fotografier med korta bildtexter, konstaterar han.

Volvo Ocean Race-teamet lyckades till och med få prins Carl Philip att ta en selfie uppe i masten, 30 meter upp, under segling. Det resulterade i att fler kändisar också ville synas på samma sätt. 

Tips från "coachen":

Avslutningsvis delade Björn med sig av några konkreta tips till publiken:

- Hjälp dina följare att påverka sin egen image. Det finns ingen anledning att dela saker om det inte bygger mig själv.
- Jobba som en journalist, istället för som en kommunikatör.
- Jobba som en fotograf - det är visuellt material som gäller.
- Korsa ibland med något oväntat och posta som en vän som bryr sig om! Våga släppa Corporatesargen.
- Var konsekvent och tydlig
- till syvende och sisdt handlar det ändå bara om "ännu en dag på jobbet".

Och DET var storyn om hur Björn Alberts bland annat bidrog till att antalet videovisningar femdubblades och 1,7 miljarder TV-tittare nåddes under Volvo Ocean Race.

Vad var det jag trodde - en sann inspirationsföreläsning. Ni får ha tålamod med att vi inte fixar samma täckning med samma räckvidd under Story 2016! ;-)

Se presentationen här: Extreme content marketing

Läs mer på www.bjornalberts.com

Nya krafter efter lunch

2016-10-04 Lotta Eriksson

Deltagarna har minglat och ätit lunch. Många passade på att ta en selfie med Marcus Oscarsson också! Stämningen på Vasateatern är hög! Nu kör vi vidare med nästa programpunkt.

IMG_9632

 

IMG_9631

Så kom namnet Story till

2016-10-04 Lotta Eriksson

Tidigare hette konferensen Språkvårdsdagen och när Företagsuniversitetet kände att det var dags att ta denna uppskattade konferens ett steg till tidigare i år, så genomfördes en tävling där man fick komma med förslag på nytt namn.

Valet föll till slut på "Story" och upphovsman till det var Ulf Bergman. Han är här på konferensen i dag och vi har passat på att fråga honom om hur han kom på det vinnande namnet!

 

Tack för ditt bidrag Ulf - nu kör Story vidare!

Amerikansk politikerretorik kan vara på väg till Sverige

2016-10-04 Lotta Eriksson

Så var det äntligen dags för TV4:s politiska och proffsiga kommentator, Marcus Oscarsson. Eftersom han också är USA-kännare och det står ett presidentval för dörren var det jättespännande att höra honom jämföra de två presidentkandidaternas retorikstilar och knep.