Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Almedalen

Succé för livslångt lärande i Almedalen!

2019-07-05 Lotta Eriksson

Det var fullsatt, energifyllt och lärande när Företagsuniversitetet och tidningen Chef arrangerade ett seminarium om livslångt lärande under Almedalsveckan. Daniel Kjellsson från Företagsuniversitetet inledde med en framtidsspaning och därefter blev det två vitala samtal på scenen, först mellan Ulrika Rosén och Andreas Hatzigeorgiou och därefter mellan Ishtar Touailat och Joel Hellermark.

Daniel Kjellsson från Företagsuniversitetet satte tonen när han under några minuter gjorde en odyssé över utvecklingen från människa till maskin och de olika färdigheter som kommer att behöva utvecklas framöver, vilket han också illustrerade med en modern tappning av en flanellograf.

 

– Vi måste vara yrkesmässigt mer relevanta längre än någonsin, samtidigt som den digitala utvecklingen går snabbare än någonsin.

– Vi ser inte att robotar tar över jobben, snarare vissa arbetsuppgifter. Vi ser också  hur mänskliga unika kompetenser, som empati, uppvärderas, poängterade han.

Daniel jämförde livslångt lärande med en riktigt bra diet;

– Den bästa metoden är den som faktiskt fungerar i längden. Du måste hitta vad som passar dig bäst!

Därefter blev det två spännande samtal på scenen. Först ut var Ulrika Rosén från Nordic Choice Hotels och med den fantastiska titeln "Director of Passion" och Andreas Hatzigeorgiou som är vd på Stockholms Handelskammare.

– Passion uppstår när medarbetaren är helt rätt för sitt uppdrag, sade Ulrika bland annat och beskrev hotellkedjans talangjakt som rekryteringsmetod.

– Om vi löste kompetensbristen skulle vi kunna fylla ett Globen i ett bräde. 14 000 personer som skulle kunna kliva ut i arbetslivet direkt, konstaterade Andreas.

Han tyckte att man ska dela upp lärandet i tre delar; 70 procent praktiska uppgifter på jobbet, 20 procent från andra kollegor och 10 procent formell utbildning.

– Den största delen av ditt lärande sker på ditt nuvarande jobb. Jag brukar säga till otåliga talanger att de ska sluta karriärplanera. Kompetensplanera i stället, fortsatte han.

I det andra samtalet möttes Ishtar Touailat, Global Head of AI & Innovation på Techbuddy, och Joel Hellermark, grundare av och vd för Sana Labs.

De konstaterade att det numera behövs en förmåga att lära sig om och om igen - att inhämta och praktisera kunskap på nya sätt hela tiden.

– Fem procent av jobben automatiseras helt i dag. Risken är att vi slussar personerna som har dessa jobb vidare till andra yrken, som också kan försvinna, sade Joel.

– Jag hade lagt hela min utbildningsbudget på att lära mig att lära mig själv.

– Det viktigaste är att skapa en kultur där det är okej att misslyckas. Bara då bjuder man in till lärande på arbetsplatsen, betonade Ishtar.

– Ansvaret för lärandet ligger hos individen men företagen måste skapa möjligheten, sade Joel och nämnde kaffekedjan Starbucks som exempel, där de anställda kan gå onlinekurser vida Arizona State University.

Han kommenterade också vikten av det personliga mötet, även i tider av digitalisering:

– Det uppstår saker när människor möts på riktigt, påpekade han.

De två samtalen avslutades med att alla samlades på scenen och knöt ihop säcken och seminariets moderator Cissi Elwin kunde tacka alla som medverkat på scenen och alla som kommit till seminariet.

Vi på Företagsuniversitetet vill tacka alla som kom och hoppas att ni fick med er en hel del tankar, insikter och kunskaper. Det här seminariet var en del av ert livslånga lärande!

Se filmen från seminariet här!