Kurs - 3 dagar

Sociala medier

strategi, innehåll, kanaler, kampanjer

Strategi – med affärs- och användarnytta i fokus

Få ut maximalt med rätt innehåll och ton

Ta din sociala närvaro till nästa nivå

Det här är en kurs för dig som arbetar aktivt med företagets kommunikation i sociala medier. Du kanske har startat en närvaro på Facebook och några andra vanliga plattformar, och känner att du är redo för att ta nästa steg.

På den här utbildningen får du insikter och verktyg för att ta nästa steg i företagets närvaro i sociala medier, oavsett om det handlar om att involvera fler medarbetare, använda fler kanaler än Facebook eller nå längre med ett bättre innehåll. Den innefattar allt från modeller för hur man arbetar strategiskt med sociala medier till konkreta kunskaper om hur man utnyttjar olika plattformar och tjänsters fulla potential. Du får också lära dig att skapa engagemang, hantera önskad och oönskad dialog, annonsera och får kunskaper om vad lagen säger.

På utbildningen Sociala medier lär du dig utnyttja olika kanalers och mediers möjlighet till genomslag och spridning, får veta vad som gäller juridiskt samt lär dig grunderna för annonsering i sociala medier. Vi diskuterar framgångsfaktorer och fällor när man utformar företagets närvaro i sociala medier. Du får också möjlighet att arbeta praktiskt med idéer och handlingsplaner för din organisation och få feedback från kursledare och övriga deltagare.

Välkommen till en både bred och djup, strategisk och praktisk utbildning, om sociala medier!

För dig som är utåtriktad men vill bli mer social
För dig som är utåtriktad men vill bli mer social

Kursprogram - 3 dagar

Dag 1

Sociala medier i Sverige och världen

hur används sociala medier idag?

vilken målgrupp finns på respektive plattform?

Skapa och optimera närvaro i sociala medier

vilka tjänster ska du välja?

Facebook, Snapchat, Instagram, YouTube, Twitter m.fl. tjänster

anpassa innehåll och ton efter sammanhang och kanal

formulera och förpacka för att nå fram och få spridning

bygga varumärket i sociala medier och hitta rätt tonalitet

använda statistik och optimera närvaron på lång och kort sikt

förankra och organisera arbetet internt och engagera fler

Omvärldsbevaka med sociala medier

konsten att "lyssna" och bevaka

delta, svara, kommentera, interagera och bemöta beröm och klagomål

Dag 2

Juridik i sociala medier

policy för sociala medier

marknadslagen

upphovsrätt

PUL

Annonsering och analys i sociala medier

onlineannonseringens terminologi

annonseringsmöjligheter med sociala plattformar

praktisk genomgång av gränssnitt

på vilka sätt kan du mäta och vad säger statistiken?

Dag 3

Sociala medier i företagets tjänst

vad utmärker sociala medier från annan kommunikation?

hur påverkar sociala medier förutsättningarna för marknadsföring och kommunikation?

hur kan företag och organisationer använda sociala medier för t.ex. produktutveckling, kampanjer m.m.?

Arbeta strategiskt med sociala medier

vad kan engagera dina målgrupper?

skapa relevant innehåll

policys och/eller strategier

syfte, affärsmål och effektmål

hur mäter man effekt?

framgångsfaktorer

vanliga misstag och hur du undviker dem

Därför behöver du en strategi för sociala medier

Därför behöver du en strategi för sociala medier