Kurs - 2 dagar

Copywriting

reklamtext som säljer

Lär dig tänka "copy" och få respons

Vem ska läsa, vad ska hända?

Så skriver du reklamtext för olika medier

Våga lita på din kreativitet

Copywriting är konsten att förmedla ett budskap som ingen frågat efter – på några korta sekunder. För att lyckas måste du öppna dina sinnen, vända och vrida på dina texter och inte vara nöjd innan du har övertygat dig själv. Du måste vara klar över vilken reaktion eller handling du är ute efter.

På den här kursen får du möjlighet att utmana dina läsare. Du får lära dig sortera, tänka fritt och skriva texter som når fram. Vare sig du skriver för företagets interntidning, gör annonser eller uppdaterar hemsidan är det långt mycket troligare att dina läsare tar till sig budskapet om du tänker "copy" när du skriver.

Välkommen till en energigivande och kreativ kurs i copywriting ledd av Mikael Rosén, copywriter med lång erfarenhet från yrket, författare till boken "Skriva för att övertyga" och en mycket uppskattad kursledare!

För dig som vill göra dina texter vassare
För dig som vill göra dina texter vassare

Kursprogram - 2 dagar

Dag 1

09.45Kaffe serveras

10.00Copywritern – den okände skribenten

uppgiftens/uppdragets komplexitet och omfång

Den kreativa processen

talang och tålamod

Det dramaturgiska inslaget

att komma igång – hitta den första meningen, stryka den och gå vidare

12.30Lunch

13.3028 verktyg och en verktygslåda – hantera dina redskap

överdrifter/underdrifter

ord du inte vill se i en copytext

respektera dina läsare

kill your darlings

Målgruppsanalys

vem ska läsa din text och varför?

kunskap om både ämnet och målgruppen är nyckeln till en bra text

hitta kärnan i ditt budskap

vad är viktigt, vad är oviktigt?

hur kontrollerar du att texten stämmer med briefen?

17.00Avslutning och hemuppgift

Dag 2

09.00Ord som bilder och ljud

en bild säger mer än 1000 ord. Sant eller osant?

kan ord vara bilder?

skriv som du talar

kan du höra vad du skriver?

språkmelodi – örongodis

12.30Att skriva för olika medier

annonser, broschyrer, webben, chefens tal eller intern reklamfilm – anpassa din text efter hur den ska publiceras eller framföras

Vad menar du egentligen?

är det ställt utom allt rimligt tvivel att det du vill ha sagt är det dina läsare förstår?

skriv enkelt!

Du har bara en läsare åt gången

skriv personligt!

Slutövning

16.00Kursavslutning

Så skriver du en bra rubrik

Så skriver du en bra rubrik