Executive Assistants

Systemdag

2016-02-03 Pernilla Bäckstedt

Restaurang C, Visualiseringscenter C

Starten på gårdagen körde ihop sig när min förberedda text till bloggen inte kopierades in. Firefox måste man ha. Nej det går inte, jag arbetar inom kommunen, man kan inte välja själv utan hålla tillgodo med det som IT-avdelningen stoppat in i din dator. Några snabba ärenden på kontoret och iväg till nästa ställe. Information från kommunen för nytt epostsystem. Nytt system att ta ställning till och som ska implementeras i vårt bolag. Hur ska tiden räcka till...
Tillbaka till kontoret för en spontan, spännande lunch med vår vd och en kollega i huset som är universitetslektor i immersiv visualisering. Ämnet för dagen var muséer och digitalisering av föremål. Fantastiskt.
Kontoret igen för löpande administrativt arbete och avstämningar med vd om bland annat årslönesummor inför årets revision, och sedan ett styrelseutskick som jag förberett med handlingar i flera dagar.
Senare avslutade jag dagen med ännu en information från kommunen. Denna gång om diariehanteringssystemet Public360 som jag ska införa i vårt bolag. Som kommunalt bolag är vi i gränslandet mellan kommunen och det politiska arbetet, ett vanligt bolag faktisk och en släng av universitetets värld. Komplicerat många gånger. Ytterligare ett system har passerat min dator denna vecka - Evernote. Det måste jag ta till mig och lära mig, också. Det kommunala dilemmat här kan vara att kommunarkivarien inte uppskattar systemet lika mycket som mina kollegor födda på 80-talet. Måste ta reda på var servern står, för Evernote alltså.  Om arkivarien frågar.
Nu börjar det en ny dag, som jag kommer spendera vid skrivbordet och högarna.
Någon läsare som arbetar i kommunalt bolag där ute?
/Pernilla