Ulf Rönndahl: Spetskompetens för säkerhetschefer

2015-10-05 Daniel Kjellsson

Säkerhetschef - diplomutbildning får i genomsnitt 4,7 av 5 i kursdeltagarnas utvärderingar. En av de uppskattade kursledarna är Ulf Rönndahl, som tidigare bland annat varit Chief Security Officer på Telenor. I denna exklusiva intervju berättar han mer om alltifrån globala säkerhetsstrategier till verksamhetsplanering med fokus på säkerhet.

ulf-ronndahl

Ulf Rönndahl

Ulf, vad är nyckeln till att få säkerhetsarbetet att stödja affären?

– Att man kan förmedla och visa det mervärde och de konkurrensfördelar som ett systematiskt, strukturerat och effektivt säkerhetsarbete ger en organisation.

Hur viktigt är det för en säkerhetsavdelning att arbeta med mätbara mål?

– Att sätta mätbara mål och att följa upp dem är grunden till ett effektivt och strukturerat säkerhetsarbete. Vi måste säkerställa så att de aktiviteter vi genomför gör att vi närmar oss målet. Vi skall springa ganska fort men vi måste veta i vilken riktning vi skall springa.

Strategiarbetet ser olika ut på olika företag. Vart i processen skulle du gissa att flest företag brister?

– Jag skulle säga att det vanligaste – och mest allvarliga – felet är att man inte bryter ner vad den övergripande strategin innebär för avdelningar längre ner i organisationen. När man inte gör det så finns det massor med vilsna medarbetare som jobbar hårt men inte ser kopplingar mellan det egna arbetet och den helhet som skall föra företaget vidare in i framtiden.

Under Företagsuniversitetets säkerhetschefsutbildning presenterar du bland annat en praktisk modell för att skapa en verksamhetsplan där mål, aktiviteter och resultat knyts ihop. Kan du bjuda på ett smakprov?

– Jag har skapat ett verktyg, eller en lathund som jag brukar säga, som bryter ner strategier och hjälper oss att definiera VAD vi ska göra, i vilken ordning, vilka nyckelfaktorer som kommer att avgöra om vi lyckas och vilka eventuella hinder som finns. Deltagarna kommer att få med sig hela processen, alla dokument och modeller, på ett USB-minne. Efter kursen är det bara att fylla i det egna företagets uppgifter och köra igång.

Det låter blytungt!

– Någonting har alla års erfarenhet – kombinerat med mina globala strategistudier på Harvard Business School – betytt. Verktyget vi ska arbeta med innehåller också metoder för HUR vi på Säkerhetsavdelningen ska nå våra mål, hur skall ta oss dit vi vill och vilka värderingar vi vill gro i organisationen. Det kommer bli många spännande diskussioner och aha-upplevelser!

Företagsuniversitetets Säkerhetschef - Diplomutbildning är marknadens mest erkända säkerhetschefsutbildning. Under 28 dagar fördelade på 7 månader får du möjlighet att bygga på och kvalitetssäkra dina kunskaper. För dig som redan gått denna kurs eller motsvarande finns kurserna:

Risk Manager - diplomutbildning
Säkerhetschef 2020