Executive Assistants

Virtuella assistenter/AI - framtida konkurrenter eller kollegor?

2016-04-29 Sofie Koark

Den digitala utvecklingen går i rasande takt och kontors- och administrationstjänster är ett av många yrken som rapporteras bli hotade i framtiden när arbetsuppgifter automatiseras och digitaliseras. Det lanseras fler och fler virtuella assistenter som Apples Siri, Googles Google Now, Microsofts Cortana och Facebooks M m.fl. https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_personal_assistant. Assistenterna kommer såklart att bli mycket skarpare och smartare med tiden, och det ger upphov till nya typer av jobb när man försöker skapa deras karaktärer och anpassa deras kommunikation https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2016/04/07/why-poets-are-flocking-to-silicon-valley/?postshare=8151461034906073&tid=ss_tw.

Hur ska vi som Executive Assistants förhålla oss detta potentiella hot? I veckan hade jag förmånen att lyssna på och prata med en forskare inom Artificiell Intelligens (AI) från Future of Humanity Institute, Oxfords universitet, där det bedrivs mycket spännande forskning https://www.fhi.ox.ac.uk/. Han menade att om man inte enkelt, kort och konkret kan beskriva exakt vad man jobbar med ("Elevator pitch") så har man ett mer komplext jobb som därmed blir svårare att automatisera. Jag gav honom mina bästa förslag på att kort förklara vad vi gör, men han tyckte inte att det var tillräckligt konkret för att enkelt ersätta, vilket ju är positivt.

Rutinmässiga uppgifter är enklast att digitalisera/automatisera. Det som är svårt för AI att "lära sig" är social interaktion, relationer, kreativitet, kritiskt tänkande om vad som är rimligt eller inte, samt strategiskt tänkande. AI kan lätt lära sig data, men inte förstå meningen. Sunt förnuft, värderingar, att förstå sociala regler samt att hålla sig inom lagen är utmaningar. Det är lätt att det blir fel antaganden, att AI förstärker redan existerande fördomar när de processar data och gör analyser. Det kan bli svårt att verkligen lita på sin virtuella assistent, att hen tar rätt beslut, bemöter människor på rätt sätt. De har inget EQ. De är inte uppväxta med social prägling och uppfostran vilket gör att de inte är "programmerade" på samma sätt som människor. De saknar mänsklig erfarenhet, känslor att grunda beslut och beteende på. Det är helt enkelt inte så lätt att kopiera mänskligt agerande.

Ju mer vi fokuserar våra roller på kreativitet, socialt interagerande, relationer, integritet, kommunikation, komplexa projekt, strategiskt tänkande etc. desto svårare blir vi ersätta. Vi måste fundera mer över hur vi profilerar oss och vilka kompetenser vi väljer att utveckla för att särskilja oss. Som Executive Assistant i nära samarbete med våra VD:ar/ledningsteam/kunder/medarbetare är social kompetens och förmågan att agera utifrån komplexitet avgörande och inte något som är lätt kopierat av virtuella assistenter/AI.

Jag tänker inte vara särskilt bekymrad över att förlora mitt jobb och jag följer utvecklingen med stort intresse och fascination. Jag välkomnar virtuella assistenter/AI som mina framtida kollegor som befriar mig från de mer rutinmässiga arbetsuppgifterna (bokningar, siffror, påminnelser, dokument etc) och som hjälper mig att kunna fokusera på andra mer komplexa och sociala områden dvs det som jag tycker är roligast. För att bemöta konkurrensen så får man se till att göra sig oersättlig.