Executive Assistants

”How does the Executive Assistant do it?” fyller 1 år!

2015-05-18 Marlene Berglund

För precis ett år sedan började svenska Executive Assistants att dela med sig av sina allra bästa råd, tips och erfarenheter i bloggen ”How does the Executive Assistant do it?” här på Företagsuniversitetet.

Idén kom från Elena Aylott, som är Director CEO Office and International Communications på Oriflame och tidigare styrelseledamot i EUMASweden.

– Trenden sedan en tid tillbaka är att dela kunskap på webben, säger Elena. Många har säkert sett filmer på Youtube där både privatpersoner och företag delar med sig av kunskap om i stort sett allt. I rollen som Executive Assistant förväntas man ha många kompetenser och behärska både små och stora uppgifter och jag tyckte därför att en blogg där man delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter skulle vara till nytta för alla Executive Assistants där ute.

Elena Aylott.

”How does the Executive Assistant do it” drivs i samarbete mellan EUMA – European Management Assistants, som är en internationell förening för assistenter på ledningsnivå och Företagsuniversitetet, som har ett brett utbud av utbildningar för Executive Assistants.

– Hittills har inte mindre än 24 Executive Assistants medverkat som skribenter i bloggen, säger Stefan Haglund, VD på Företagsuniversitetet. Alla bloggare är medlemmar i EUMA och har en fantastisk bank av kunskaper och erfarenheter att dela med sig av.

Ulrika Forsman är innehållsansvarig för bloggen. Hon arbetar som VD-, ordförande- och styrelsesekreterare på Ledarna.

– Det speciella med att arbeta som Executive Assistant är att man ofta är med där besluten fattas, säger Ulrika. Man vet det mesta om det som sker i organisationen. Samtidigt är rollen som Executive Assistant en singelposition i de flesta företag, man har egentligen ingen annan kollega än chefen. Därför är nätverk så viktigt för vår yrkesgrupp. Det är också ovärderligt att få råd och tips från andra i samma roll.

Ulrika Forsman.

– Idag, när bloggen fyller ett år, har sammanlagt 180 inlägg publicerats, avslutar Stefan Haglund. Jag kan verkligen rekommendera alla som arbetar som ledningssupport att läsa bloggen, den innehåller många guldkorn!